توپ آغاج نیوز

سایت خبری تحلیلی (توپ آغاج نیوز) با اهداف ارائه اخبار دقیق ،شفاف از دغدغه های مسئولین و مردم شهر توپ آغاج با در نظر گرفتن موازین قانونی انتشار اخبار فعالیت خود را از دی ماه 1393 آغاز کرده است .
این رسانه ضمن دعوت از همه همشهریان توپ آغاجی مقیم سراسر کشور و جهان برای ارائه راه کارهای مستند و مستدل برای توسعه پایدار شهر حضور جدی و فعال داشته باشند .
توپ آغاج نیوز ؛ مسئولیت خود را نسبت به نظرات مخاطبین سلب کرده و بازخورد شرعی و قانونی نظرات برعهده ارائه دهنده نظر در قسمت نظرات توسط مخاطبین می باشد .
نکته بسیار مهم؛ توپ آغاج نیوز از انتشار هرنوع نظر غیر اخلاقی ،تند ،توهین به افراد حقیقی و حقوقی معذور است .
نویسندگان
کلمات کلیدی

شهرتوپ آغاج

امام جمعه شهر توپ آغاج

امام جمعه توپ آغاج

شورای نگهبان حافط قانون

توپ آغاج و جانبازان و مسئولان شهرستان بیجار

امان اللهی در دیدار حجت الاسلام حکیمی فر

توپ اغاج نیوز

انرژی هسته ای حق مسلم ما است

حجت الاسلام حکیمی فر

روز بزرگ 'مرگ بر آمریکا' است

گروه جهادی سپاه استان البرز

قدس بیانیه امام جمعه توپ آغاج

امام‌جمعه توپ‌آغاج: اعتیاد به شیشه درد خانمان‌سوز است

فیروز نجفیان

رئیس شورای اسلامی توپ آغاج

۱۷۵ غواص شهید را لو داد؟

جز خوانی قرآن در توپ آغاج

گردان بیت المقدس توپ آغاج

جشن میلاد امام زمان برگزارشد

ابوالفضل و سجاد در توپ آغاج+عکس

درمانگاه شبانه روزی نیست توپ آغاج

خطیب جمعه توپ آغاج

تظاهرات صدها نفر توپ آغاجی

بارش شدید تگرگ در توپ آغاج

امام جمعه توپ آغاج نظام جمهوری اسلامی ایران +

برناممه های طرح صالحین مقدمه از حکومت جهانی مهدوی

اقتصاد مقاومتی

اشتغالزایی

امام جمعه توپ آغاج در دیدار آشناگر تاکید کرد

آشناگرمعاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان در دیدار ائمه جمعه استان

آخرین نظرات
؛ اگراهل قریه و شهرها ایمان بیاورند و پرهیزگاری کنند، ما برکات خود را از آسمان و زمین می‌گشاییم و نازل می‌کنیم

تشبیه تقوا

یا أحْمَدُ ! عَلَیْکَ بِالْوَرَعِ فَإنَّهُ رَأْسُ الدِّینِ وَوَسطُ الدِّینِ وَآخِرُ الدِّینِ .

إنَّ الْوَرَعَ بِهِ یُتَقَرَّبُ إلَی اللهِ تَعالی .

یا أحْمَدُ ! إنَّ الْوَرَعَ زَیْنُ الْمُؤْمِنِ وَعِمادُ الدِّینِ .

مَثَلُهُ کَمَثَلِ السَّفِینَةِ کَما أنَّ فِی الْبَحْرِ لا یَنْجُو إلاّ مَنْ کانَ فِیها وَکَذلِکَ لا یَنْجُو الزّاهِدُونَ إلاّ بِالْوَرَعِ .

یا أحْمَدُ ! ما عَرَفَنِی عَبْدٌ وَخَشَعَ لِی إلاّ وَخَشَعَ لَهُ کُلُّ شَیْء .

یا أحْمَدُ ! اَلْوَرَعُ یَفْتَحُ عَلَی الْعَبْدِ أبْوابَ الْعِبادَةِ فَیُکْرَمُ بِهِ الْعَبْدُ فِی الْخَلْقِ وَیَصِلُ بِهِ إلَی اللهِ عَزَّ وَجَلَّ .

ای احمد ! بر تو باد به تقوا ، که صدر و ساقه و ذیل دین ، تقوا است و به وسیله آن ، بنده می تواند به خداوند تعالی تقرّب یابد .

ای احمد ! تقوا ، زینت مؤمن و پایه و ستون دین است .

تقوا ، چونان کشتی است; همان گونه که از دریا جز با کشتی نمیتوان نجات یافت زاهدان نیز جز با تقوا نمی توانند نجات یابند .

ای احمد ! هیچکس نیست که مرا عبادت کند و در مقابل من خشوع کند مگر آنکه همه چیز در برابر او خاشع شود .

ای احمد ! تقوا درهای عبادت را به روی بنده می گشاید; در نتیجه ، بنده ، نزد خلق گرامی می شود و به وسیله آن به قرب خدای عزّوجلّ می رسد .        حدیث معراج - محمد رضا غیاثی کرمانی

 

حدیث (3) امام على علیه السلام :

 لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ کَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ لَهُ مِنْهَا مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ.
 

اگر آسمان ها و زمین راه را بر بنده اى ببندند و او تقواى الهى پیشه کند، خداوند حتما راه گشایشى براى او فراهم خواهد کرد و از جایى که گمان ندارد روزى اش خواهد داد.

عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص 416 ، ح 7068

حکایتی از قدرت تقوا

«در زمان مرجع بزرگ و عالی مقام حضرت آیت الله سیّد ابوالحسن اصفهانی، درگیری هایی میان حکومت وقت ایران و سعودی درگرفت. این درگیری، در اثر این بود که ابوطالب نامی از یزد در حالت طواف، دچار تهوّع و استفراغ شده بود، وهّابی ها این شخص را دستگیر کرده و به جرم هتک حرمت حرم، به قتل رساندند
 
معروف است تا مدّتی به دلایل واهی برای ایرانی‌ها حج ممنوع شد، تا این‌ که بعد از مدّتی، دولت سعودی از دولت ایران پوزش خواست و دوباره به حجّاج ایرانی مجوّز رفتن به حج داده شد
 
یکی از علمای اصفهان برایم نقل کرد: رفیـقی داشـتم در سـفر حج همراهم بود. در بیابان بین کویت و حجاز، دچار شن گرفتگی شدیم و ماشین قدرت حرکت نداشت. (سابقاً غالب افراد با ماشین از طریق کویت به عربستان می‌رفتند و گاهی به دریاچه‌های شن ‌برمی‌خوردند و دچار مشکلات می‌شدند). 
 
راننده گفت: اگر می‌خواهید به حج برسـید، باید وسـایل خود را رها کنید (غیر از ضروریات)
 
بالاخره به مکّه رسـیدیم و رفیـقم یادش آمد که ۴۰۰۰ تـومان در بیابان رها کرده و سـراغ آن را از هر کسی می‌گـرفت امّا کسـی آن چمدان و پول را پیدا نکرده بود. بعد از حج ایرانیان به عراق (کربلا) می‌رفتند. دوستم می‌گوید: در صحن حرم امام حسین (علیه السّلام) بـود که توسّلی به سیّدالشهدا پـیدا کردم و در بین دو نـماز میان جـمعیّت، موضوع گمشده‌ی خود را بیان کردم، همه خندیدند و گفتند
 
سرزمین حجاز کجا و کربلا کجا؟
 
مرد عربی کنار من ایستاده بود و از من پرسید: این شخص چه گفت؟ جریان را برایش گفتم، دیدم خوشحال شد و گفت گمشده‌ی این مرد نزد من است، چون دیدم پول ایرانی است، هر چه بین چادرهای ایرانیان جستجو کردم صاحبش را نیافتم و گفتم: خدایا این پول و زر وبالی برای من شده، خودت کمک کن تا آن را به صاحبش برسانم و بالاخره شخصی به من گفت ایرانیان از مسیر کربلا به ایران می‌روند و من هم به همین جهت آمدم و خدا را شکر که، امروز راحت شدم
 
هدف از نقل این داستان این بود که تقوا چه می‌کند، چنان تحرّکی می‌دهد و چنین سلب آرامش و آسایش می‌کند که این مرد عرب را، از بیابان‌های میان کویت و حجاز روانه مکّه می‌کند تا چادر به چادر، به دنبال صاحب این پول بگردد و سپس به کربلا بیاید، تا بار مسئولیّت را از دوش خود بردارد، با این که قدرت داشت پول را برداشته و مصرف کند. حتّی عجیب‌تر این ‌که، وقتی خواستیم به عنوان مژدگانی به او چیزی بدهیم رنگش تغییر کرد و گفت: مگر برای ادای وظیفه هم پول می‌گیرند؟ 
 
آری جای تعجّب نیست که تقوا، می‌تواند موجب چنین خیرات و برکات معنوی در زندگی انسان باشد. و حتّی تقوا می تواند باعث خیرات در بهبود اقتصاد هم بشود.

 

نقش و اهمیت کسب و کار حلال در تربیت اسلامی 

 

حدیث (10) قال رسول الله صلى الله علیه و آله :

لا یَکونُ الرَّجُلُ مِنَ المُتَّقینَ حَتّى یُحاسِبَ نَفسَهُ اَشَدَّ مِن مُحاسَبَةِ الشَّریکِ لِشَریکِهِ فَیَعلَمَ مِن اَینَ مَطعَمُهُ وَ مِن اَینَ مَشرَبُهُ وَ مِن اَینَ مَلبَسُهُ اَ مِن حِلٍّ ذلِکَ اَم مِن حَرامٍ؛

انسان از تقواپیشگان نیست مگر آن که سخت تر از حسابرسى شریک از شریک، از خود حساب بکشد و بداند خوردنى، نوشیدنى و پوشیدنى اش از کجاست آیا از حلال است یا حرام؟

الزهد ص 17 ، ح 37

عبس : 24 فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ

 

·       اصحاب کهف بعد از بیداری از خواب چند صد ساله وقتی بنا شد یکی از آنها برای خرید غذا برود سفارش کردند ملاحظه کند که کدام شخص غذای  پاک و پاکیزه می فروشد از او خرید کند

الکهف : 19 وَ کَذلِکَ بَعَثْناهُمْ لِیَتَسائَلُوا بَیْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ کَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالُوا رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَکُمْ بِوَرِقِکُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدینَةِ فَلْیَنْظُرْ أَیُّها أَزْکى‏ طَعاماً فَلْیَأْتِکُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْیَتَلَطَّفْ وَ لا یُشْعِرَنَّ بِکُمْ أَحَداً

 

·        خداوند به صدقات رشد و نمو و برکت می دهد اما مال به دست امده از ربا و حرام محکوم به نابودی است

یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَواْ وَ یُرْبىِ الصَّدَقَاتِ وَ اللَّهُ لَا یُحِبُّ کلُ‏َّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ(276)

·        ربا خواری جنگ با خدا و رسول اوست

فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَ لَا تُظْلَمُونَ(279)

 

به بهانه روز بانکداری اسلامی (سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا) و سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»(16)

u        لزوم اجرای نظام اقتصادی کامل اسلام‏

باید نظام اقتصادی اسلام را در مجموعه قوانین و مقررات اسلامی، در کلیه زمینه‏ها و شؤون فردی و اجتماعی ملاحظه کرد. این مسلم است که از نظر اسلامی، حل تمامی مشکلات و پیچیدگی‏ها در زندگی انسان‏ها تنها با تنظیم روابط اقتصادی به شکل خاص حل نمی‏شود و نخواهد شد، بلکه مشکلات را باید در کل یک نظام اسلامی حل کرد.(صحیفه نور، ج ۴، ص ۲۱۳)

u        فلسفه حرمت ربا در جامعه‏

در کمتر گناهانی است که به اندازه ربا در قرآن و سنت به او اهمیت داده شده باشد و او را مطرود کرده باشد. نکته‏اش هم این است که اگر ربا رواج بگیرد، فعالیت کم می‏شود.

یکی از نکاتش (این است که) این سودی که می‏برد، در مقابل کار نیست، آن توی خانه‏اش نشسته یا عیاشی می‏کند و پولش دارد می‏زاید. یک همچو چیزی را که آدم بخواهد ربا بگیرد و تحمیل بکند به مسلمین، این از یک‏طرف یک ظلمی است به حسب آیه شریفه که تعبیر به ظلم کرده است و از یک‏طرف دیگر بیکاری درست می‏کند. این پول باید راه بیفتد و از آن کار انجام بگیرد و رزق پیدا بکند. این(که) پول بدون کار برایشان بزاید، در جامعه فساد بزرگی است.(صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۷۳)

u        ربا؛ بدترین انواع استثمار

بهره از پول، یک امری است بسیار خلاف انصاف و خلاف انسانیت. یک پولی آن‏جا گذاشته‏اند، (با) این پول کاری (نمی‏کنند، اما) یک چیزی درمی‏آورند. بدترین انواع استثمار، همین ربا است که در مقابل هیچ، این (پول) بزاید، بهره بردارد. این به هر صورتش حرام است، حتی این فرارهایی که بعضی‏ها جایز می‏دانند، این فرارها هم صحیح نیست. فرار از ربا هم صحیح نیست. بهره‏برداری از این نقود و از پول، به‏وهیچ‏وجه در اسلام جایز نیست.(صحیفه نور، ج ۶، ص ۲۲۲)

u        پیامد رواج ربا در بانکها و جامعه‏

مسأله بانک از مسائل مهمی است که اگر چنان‏چه ربا از بانک حذف نشود، مشمول آیه شریفه و روایات کثیره می‏شویم که آیه شریفه می‏فرماید: کسانی‏که ربا می‏خورند، این‏ها با خدا و پیغمبر(ص) اعلام جنگ می‏کنند. این تعبیر در کم‏جایی واقع شده است که اعلان جنگ است بین کسانی‏که می‏خواهند ربا بخورند با خدا و پیغمبر(ص).

ما روایات بسیار داریم که هیچ جای شبهه در این روایات نیست. در بعضی از آن‏ها تعبیری شده است که شاید برای هیچ‏چیز نشده است که یک درهم ربا شدتش بیشتر است از این‏که کسی با محرم خودش، با عمه خودش، با خاله خودش، با خواهر خودش هفتاد زنا بکند و اگر چنان‏چه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدای نخواسته باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمی‏توانیم بگوییم که ما جمهوری‏مان جمهوری اسلامی است، محتوای جمهوری، اسلامی است. از این جهت کارشناسان (و) علما باید در این مسأله بسیار فعالیت کنند، دقت کنند که ما را از این گرفتاری نجات بدهند و ملت هم باید توجه بکنند به این‏که مواجه هستند با یک همچو چیزی که قرآن کریم می‏فرماید: «فاذنوا بحرب من الله و رسوله».

اگر چنان‏چه بانکداری به آن معنایی که در جاهای دیگر هست، رواج پیدا بکند، مردم از صنعت و کار و سایر چیزها باز می‏مانند (و در) منزل می‏نشینند و پولشان برای‏شان کار می‏کند و حال آن‏که پول نباید کار بکند. پس اصلاح بانک هم یکی از امور بسیار مهم است، چنان‏چه اصلاح اقتصاد و مالیات و امثال ذلک هم بسیار اهمیت دارد.(صحیفه نور، ج ۱۸، صص ۲۸۲ - ۲۸۱)

u        لزوم انطباق بانکها با اسلام‏

بانک‏های ما باید به این معنا توجه داشته باشند که امروز بانک، بانک اسلامی است، نه بانک زمان رضاشاه و محمدرضا شاه. بانک‏ها باید (به) فکر این مطلب باشند که مسائل خودشان را با اسلام تطبیق بدهند و همه‏جا اینطور باید باشد.(صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۱۱)

ربا در اسلام حرام است و به هیچ شکل در اقتصاد اسلامی نباید وارد شود.(صحیفه نور، ج ۴، ص ۲۱۲) ما باید بانک‏هایی تأسیس کنیم که بی‏بهره باشد. ما بهره‏ها را جایز نمی‏دانیم.(صحیفه نور، ج ۴، ص ۳۰) بهره حرام است (و) باید نظام (بانکی) دیگری درست بشود.(صحیفه نور، ج ۴، ص ۱۵۹) بانک‏ها باید به‏تدریج تعدیل بشود و ربا به‏کلی قطع بشود.(صحیفه نور، ج ۵، ص ۱۲۸) این سیستم باید متحول بشود. سیستم بانکی باید عوض بشود.(صحیفه نور، ج ۵، ص ۲۸۰)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۷
ابراهیم آدمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی