توپ آغاج نیوز

سایت خبری تحلیلی (توپ آغاج نیوز) با اهداف ارائه اخبار دقیق ،شفاف از دغدغه های مسئولین و مردم شهر توپ آغاج با در نظر گرفتن موازین قانونی انتشار اخبار فعالیت خود را از دی ماه 1393 آغاز کرده است .
این رسانه ضمن دعوت از همه همشهریان توپ آغاجی مقیم سراسر کشور و جهان برای ارائه راه کارهای مستند و مستدل برای توسعه پایدار شهر حضور جدی و فعال داشته باشند .
توپ آغاج نیوز ؛ مسئولیت خود را نسبت به نظرات مخاطبین سلب کرده و بازخورد شرعی و قانونی نظرات برعهده ارائه دهنده نظر در قسمت نظرات توسط مخاطبین می باشد .
نکته بسیار مهم؛ توپ آغاج نیوز از انتشار هرنوع نظر غیر اخلاقی ،تند ،توهین به افراد حقیقی و حقوقی معذور است .
نویسندگان
کلمات کلیدی

شهرتوپ آغاج

امام جمعه شهر توپ آغاج

امام جمعه توپ آغاج

شورای نگهبان حافط قانون

توپ آغاج و جانبازان و مسئولان شهرستان بیجار

امان اللهی در دیدار حجت الاسلام حکیمی فر

توپ اغاج نیوز

انرژی هسته ای حق مسلم ما است

حجت الاسلام حکیمی فر

روز بزرگ 'مرگ بر آمریکا' است

گروه جهادی سپاه استان البرز

قدس بیانیه امام جمعه توپ آغاج

امام‌جمعه توپ‌آغاج: اعتیاد به شیشه درد خانمان‌سوز است

فیروز نجفیان

رئیس شورای اسلامی توپ آغاج

۱۷۵ غواص شهید را لو داد؟

جز خوانی قرآن در توپ آغاج

گردان بیت المقدس توپ آغاج

جشن میلاد امام زمان برگزارشد

ابوالفضل و سجاد در توپ آغاج+عکس

درمانگاه شبانه روزی نیست توپ آغاج

خطیب جمعه توپ آغاج

تظاهرات صدها نفر توپ آغاجی

بارش شدید تگرگ در توپ آغاج

امام جمعه توپ آغاج نظام جمهوری اسلامی ایران +

برناممه های طرح صالحین مقدمه از حکومت جهانی مهدوی

اقتصاد مقاومتی

اشتغالزایی

امام جمعه توپ آغاج در دیدار آشناگر تاکید کرد

آشناگرمعاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان در دیدار ائمه جمعه استان

آخرین نظرات

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه توپ آغاج؛ حجت الاسلام حکمت حکیمی فرظهر امروز18دی درخطبه های نمازجمعه توپ آغاج ...... اظهارداشت:دین مبین اسلام برکات زیادی را برای جهان نمایان نمود و نبی مکرم اسلام نیز برای تبیین این دین مبین از همه پتانسیل ها استفاده نموده اند و برای رساندن پیام های خود و تداوم بالندگی، رشد و شکوفائی اسلام و مسلمانان، از رو شهای فو ق العاده معنوی و ارزشمندی بهره گرفته است که می توان نمونه های بارزی را مثال زد و مشاهده کرد که هر کدام آنها آثار و برکات زیادی را ایجاد نموده است که هر کدام از آنها پایگاههای مهم ترویج دین مبین اسلام بوده است که می توان اولین پایگاه تبلیغ دین را مسجد نام نهاد که بهترین مرکز تبلیغی و بستر ایجاد وحدت و همدلی از آن یاد برد لذا نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) در گام های نخست رهبری مسلمانان، این بنای استوار و پر فیض را بر اساس تقوای الهی بنیان گذاشت و پس از هجرت از مکّه به مدینه، چند روزی که در روستای «قبا » توقف داشت، اولین پایگاه دینی و تبلیغی اسلام را بنا کرد و خداوند آن را «... لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوی مِنْ أَوَّلِ یَوْم أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ...» به مرکز ترویج تقوای الهی یاد نموده اند و همچنین نقل شده است که آیه «... فِیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَ اللهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ» در شأن نمازگزاران مسجد قبا نازل شده است لذا حضرت با ورود به مدینه طیبه نیز، توانسته اولین اقدام را به احداث مسجد النّبی اختصاص دهد  و آنجا را به بزر گترین میعادگاه معنویت و تبلیغ دین و سنگر بزرگ جهان اسلام در تربیت مسلمانان و مبارزه با جهل و شرک کفر و نفاق قرار دهد.

دومین مسیر تبلیغ دین مبین اسلام را می توان نماز جماعت نام نهاد ، که در آن صفوف عبادی و معنوی مسلمانان تشکیل می شود. قابل ذکر می باشد در نماز جماعت دل ها به هم نزدیک می شود و علاوه بر اقامه نماز که معراج مومن و قربان کل تقی است، مبانی دین، احکام، حدود الهی، معارف و آموز ههای تربیت و سبک زندگی آموزش داده می شود.

سومین مناره بلند تبلیغ حاکمیت دین را نماز جمعه - این نماز عبادی سیاسی – قرار داد و آن را ذکر الله نامید:

«یا ایها الذین امنوا اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون»

«ای مؤمنان! کارهایتان را کنار گذارید و به سوی نمازجمعه بشتابید که نمازجمعه ذکرالله است. »

در متون دینی ما,ازاصل نماز, تعابیر گوناگون و زیبایی شده است . دراین تعابیر, گاه , نماز به عمود خیمه تشبیه شده که با شکستن آن , تمامی خیمه دین فرو خواهد ریخت . و گاه , به نهر آبی تشبیه گردیده که انسان مسلمان , هر روز پنج نوبت روح خود را در آن شستشو داده واز پلیدیها می زداید.این تعابیر, هر کدام بیانگر میزان رابطه نماز بااصل دین و نقشی است که نماز در جهت تقویت و رشدانسانها دارداین پیوند و رابطه در نماز چند برابر می گردد . از همین روی , برای شرکت در نمازجمعه پاداشهایی بسیار بزرگ از قبیل : آموزش و رهایی از آتش , آسانی حساب در قیامت , ثواب حج , ثواب یک سال نماز و روزه و... در روایات رسیده ازائمه معصومین[ ع] در نظر گرفته شده است . و برای شرکت نکردن در آن تهدیدهای سخت و شدیدی در متون دینی وارد شده است.  دراهمیت نمازجمعه همین بس که زندانی هم باید در مراسم نمازجمعه شرکت کند, تااو هم روح خود را شستشو داده و آگاهیهای لازم را فراگیرد و زندان مانع رشد فکری و معنوی او نشود.

نماز جمعه، قرارگاه‏

نماز جمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق. از تعبیر قرارگاه نباید ما وحشت بکنیم، چون قرارگاه جزو تعبیرات و اصطلاحات مربوط به جنگ و مبارزه و این‏چیزها است. خب، این جنگ وجود دارد، بر ما تحمیل شده - ما درحال جنگیم، منتها جنگ نظامی نیست؛ جنگ معنوی است، جنگ اعتقادی و ایمانی است، جنگ سیاسی است- همچنان‏که در دفاع مقدّس هشت سال بر ما جنگ را تحمیل کردند.

خطبه دوم

حجت الاسلام حکیمی فر در خطبه های دوم نمازجمعه بااشاره به بیست و سومین اجلاس ائمه جمعه سراسر کشور و دیداربا مقام معظم رهبری اظهارداشت: چهاردهم و پانزدهم دی‏ماه سال همدلی و همزبانی، تهران شاهد بیست و سومین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور بود، ویژگی این مرحله از سمینار ائمه جمعه علاوه بر خوشه‏گیری از منبع پرفیض ولایت و رهبری و تأکید معظم له بر رسالت و مأموریت راهبردی نمازجمعه به‏عنوان قرارگاه ایمان، تقوا و بصیرت،چه آن‏که در آستانه دو انتخابات مهم خبرگان و مجلس شورای اسلامی با توجه به طمعی که جریانهای استکباری و فتنه‏انگیز داخلی و خارجی به آن یافته تا شاید با تجربه فتنه 88 بتوانند از این فرصت غرورآفرینی که تجلی دمکراسی واقعی و کم‏نظیر در سطح دنیا است، تهدیدی دیگر در برابر ملت ایران بسازند، لذا ضرورت اطلاع دقیق‏تر از فرایند قانونی انتخابات یکی از محورهای اصلی سمینار بود که توسط مسؤولان ارشد اجرایی و نظارتی به‏خوبی به آن پرداخته شد.

وی ضمن تاکید برتعابیربسیار مهم مقام معظم رهبری مبنی برائمه جمعه فرماندهان قرارگاه های معنوی هستند بیان داشت: در شرایط کنونی منطقه و جهان اسلام و نقش بی‏بدیل ملت بزرگ ایران در مبارزه بی‏امان با جبهه استکبار به‏ویژه شیطان بزرگ آمریکا و ایادی مزدورش در منطقه و جهان که با درک ظرفیت و عظمت انقلاب اسلامی هم‏اکنون از طرفی بر اسلام‏هراسی و شیعه‏هراسی و نیز تشدید ناامنی و گسترش تروریسم تکفیری و جنگهای نیابتی و نیز فشارهای گوناگون تهدیدی و تحریمی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی اصرار می‏ورزند و از طرفی برای به زانو در آوردن ملت ایران در تکاپوی راهبرد شوم نفوذ و ایجاد فتنه‏های داخلی بوده و هستند، در کنار همه ظرفیتهای ارزشمند و قابل احترام داخل، شبکه عظیم نمازجمعه و به‏ویژه افسران و فرماندهان قرارگاه فرهنگی و سیاسی سنگر امامت جمعه یعنی ائمه محترم جمعه کشور - که اکنون به فضل الهی از مرز 845 نمازجمعه در بین برادران و خواهران اهل تشیع عبور کرده و به ضمیمه صدها نمازجمعه برادران و خواهران اهل سنت - باید گفت علی‏رغم میل دشمنان و بدخواهان ملت ایران شبکه امامت جمعه اکنون به مهم‏ترین پشتوانه صددرصد مردمی برای نظام و انقلاب اسلامی درآمده است، شاید به‏خاطر همین پتانسیل و ظرفیت بوده است که در این شرایط حساسی که دین و ایمان و نهادهای انقلابی مورد تهاجم جدی دشمنان قرار گرفته است، مقام منیع ولایت حضرت امام خامنه‏ای(مدظله العالی) با شناخت عمیق از این ظرفیت بزرگ مردمی، به‏جا و به‏هنگام، با طرح تعبیر قرارگاه که تعریف و الزامات خاص خودش را دارد، بر رسالت و مسؤولیت جایگاه نمازجمعه به‏ویژه تریبون‏داران و سنگربانان وعظ و خطابه آن، افزودند. امید می‏رود اکنون که حول محور امام جمعه در هر شهر و دیاری، علاوه بر شکوه اجتماع مؤمنین و مؤمنات و دلدادگان به عزت و سربلندی انقلاب و نظام اسلامی در هر جمعه، مصلاها و ستادهای نمازجمعه نیز با درک عمیق از این افتخار و رسالت بزرگی که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب به ایشان متوجه ساختند، در تبعیت و اطاعت محض از منویات معظم‏له که ترجمان روشنی از آرمانهای امام خمینی(ره) و انقلاب و شهدای عزیز است، در خدمت به توده‏های مردم شریف و همیشه در صحنه دریغ ننمایند.

خطیب جمعه توپ آغاج در ادامه با تببین حق الناس بودن رای مردم با توجه به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: معنای حق‏الناس بودن رای مردم و انتخابات‏

رهبر معظم انقلاب در سخنان سابق خود فرموده بودند که انتخابات حق‏الناس است. عده‏ای از این سخن رهبر معظم انقلاب یک معنای ناقصی را اراده کرده و با تکرار آن سعی می‏کردند به‏گونه‏ای جلوه دهند که گویی نگرانی‏ای از سلامت انتخابات وجود دارد و با تکرار مکرر این عبارت چنین بیان می‏داشتند که گویی حق‏الناس بودن انتخابات فقط به معنی آن است که نگرانی در مورد سلامت انتخابات وجود دارد.

در پاسخ به این مسأله رهبر معظم انقلاب حق‏الناس بودن را بهتر و به تفصیل تشریح کردند تا معنای این کلمه حق مشخص شود و از این‏جهت معانی مختلفی که این عبارت دارد را توضیح دادند که هم معنای آن مشخصتر شود و هم از سوءاستفاده‏های آن جلوگیری شود: «امّا عرض کردیم انتخابات حقّ‏النّاس است؛ این حقّ‏النّاس امر مهمّی است. خب در زبانها هم زیاد تکرار می‏شود که فلانی گفته انتخابات حقّ‏النّاس است و حقّ‏النّاس است و مدام تکرار می‏شود؛ منتها خب باید به عمق این حقّ‏النّاس برسیم. معنای حقّ‏النّاس بودن این نیست که فقط آن کسی‏که پای صندوق نشسته است باید این حقّ‏النّاس را رعایت کند که مثلاً فرض کنید آراء را عوضی نخواند یا کم و زیاد نکند؛ این یکی از مصادیق رعایت حقّ‏النّاس است.»

رعایت حق‏الناس در پذیرش داوطلبان صالح‏

«یک مطلب، مطلب حقّ داوطلب است؛ یکی از حقوق مردم، رعایت حقّ این داوطلبی است که می‏آید و وارد این میدان می‏شود و نامزد انتخابات می‏شود که اگر آدم صالحی است، ما او را رد نکنیم، میدان بدهیم به این‏که او بیاید.»

حکیمی فربا بیان اینکه پذیرش نتیجه آراء عایت حق‏الناس است با اشاره به  فتنه 88 و ایستادن عده‏ای در برابر حق و صدمه‏ای که به کشور زد خاطرنشان کرد:یکی از معانی  مهم از حق‏الناس بودن انتخابات و رای مردم آن است که وقتی مردم رای دادند، نتیجه رای آن‏ها پذیرفته شود و کسانی به بهانه‏های واهی حق‏الناس را زیر سؤال نبرند و خواهان ابطال آراء مردم نشوند. این بُعد از حق‏الناس بودن انتخابات معمولا مورد توجه افرادی که گاه شعار حق‏الناس بودن را تکرار می‏کنند قرار نمی‏گیرد و به‏سادگی این حق مهم مردم را زیر سؤال می‏برند و یا با کسانی‏که چنین حق‏الناسی را زیر سؤال می‏برند همراهی می‏کنند. ایشان در این‏باره تصریح کردند: «یک بُعد دیگر حقّ‏النّاس بودن، پذیرش نتیجه‏ی قانونی انتخابات است؛ یعنی وقتی‏که به یک نتیجه‏ای رسید و مراکز قانونی تصدیق کردند که این است، پذیرش این نتیجه حقّ‏النّاس است، ضدّ آن‏کاری که در سال 88 انجام شد. خب در سال 88 یک حرف منکر و مستنکَری را آمدند مطرح کردند که تقلّب شده است و باید این انتخابات برهم بخورد؛ حالا مردم چقدر شرکت کردند؟ چهل میلیون! چهل میلیون نفر از مردم شرکت کردند در یک انتخاباتی و رأی دادند به کاندیداهای مختلف، نامزدهای مختلف؛ این آقایان به ادّعای تقلّب این‏را گفتند. البتّه بنده با این‏ها خیلی مماشات کردم - حالا کارهای جزئی‏ای که انجام گرفت طولانی است - مماشات کردیم، حرف زدیم، گفتیم بیایید، بگویید بروند صندوقها را نگاه کنند؛ هر تعداد صندوقی که شما می‏خواهید. اعتناء نکردند، گوش نکردند؛ بنا بر این نبود که زیر بار این حرف حق بروند؛ زیر بار حرف حق نرفتند و برای مملکت خسارت درست کردند. من نمی‏دانم بنا است که این خسارتهایی که در سال 88 بر ما وارد شد کِی جبران بشود؟ واقعاً نمی‏دانم! هنوز جبران نشده. این‏هم یکی که نتیجه‏ی انتخابات را همه بپذیرند.»

وی در ادامه ضمن محکومیت حمله به سفارت عربستان در تهران و مشهد بیان داشت: بعد از رسانه‏ای شدن اعدام آیت‏الله نمر، جمعی از مردم تهران و مشهد در واکنش به این جنایت رژیم آل سعود مقابل سفارت و کنسولگری عربستان تجمع کردند. این تجمعات منجر به حمله به سفارت و کنسولگری شد، خساراتی به این دو ساختمان وارد و عکس‏ها و اخبار منتشر‏شده حاکی از به آتش کشیده شدن بخشی‏هایی از آن‏هاست و البته ابهاماتی در این‏زمینه وجود دارد.

با این حال عربستان سعودی در اقدامی عجولانه و عصبی روابط خود را با ایران قطع کرد، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت که روابط دیپلماتیک این کشور با تهران قطع شده است. وی افزود: عربستان از همه دیپلمات‏های ایران خواسته است که طی 48 ساعت آینده خاک این کشور را ترک کنند.

مضحک بودن این اقدام زمانی بیشتر نمایان شد که چند کشور نقطه‏ای و بحران‏زده، به تبعیت از عربستان نیز روابط خود را با ایران قطع کردند. کشوهایی همچون بحرین، سودان و جیبوتی، با توهم داشتن نقشی بزرگ در منطقه و دنیا روابط خود را تحت فرمان عربستان قطع کردند و امارات متحده عربی نیز روابط خود را کاهش داد، این در حالی است که «عبدالله المعلمی»، نماینده عربستان در سازمان ملل، در سخنانی که نشانه‏ای از آگاه شدن عربستان به عجولانه بودن اقدام خود در قطع رابطه با ایران داشت، گفت: ریاض حاضر است در صورتی که ایران از این رفتار دست بکشد، روابط با این کشور را احیا کند.

در هر حال، درباره این ماجرا، زمینه، ابعاد و پیامدهای آن چند نکته قابل بررسی است. حرکت معترضان و حمله آن‏ها به سفارت عربستان سعودی یک اقدام بدون زمینه نیست و آن‏را باید آزاد شدن فنر خشم و انزجار ملتی صبور در برابر بربریت آل سعود دانست.

روزهای پایانی اسفند سال 91 بود که یک کارمند مست سفارت عربستان در تهران، با سرعتی غیرمجاز و در حالت مستی با یک شهروند تهرانی تصادف کرد و وی را کُشت. بدون عذرخواهی ریاض، این کارمند خاطی پس از مدتی بی‏سروصدا ایران را ترک کرد. فروردین سال جاری دو نوجوان ایرانی که برای مناسک حج عمره به عربستان رفته بودند، در فرودگاه جده مورد تعرض قرار گرفتند. علی‏رغم خشم سراسری و عمومی، ماجرا به‏نوعی فیصله پیدا کرد و هنوز خبری از حکم و مجازات متهمان نشده است.

و بالاخره در موسم حج تمتع امسال، هولناک‏ترین اتفاق رخ داد. هزاران زائر از کشورهای مختلف، به‏دلیل بی‏تدبیری‏ آل سعود در منا قربانی شدند که چند صد تن از آنان ایرانی بودند. ریاض نه تنها عذرخواهی نکرد، بلکه با ایران برای رسیدگی به وضعیت مصدومان و جان‏باختگان نیز همکاری نمی‏کرد.

حکیمی فراضافه کرد: حمله به سفارت عربستان عملی قابل دفاع نیست. ریاض جز پادویی برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس جایگاه دیگری ندارد. چهار سال پیش جمعی از دانشجویان به سفارت انگلیس حمله و آن‏را اشغال کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی 8 ماه بعد درباره این قضیه فرمودند؛ «در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث انگلیس احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان به داخل سفارتخانه درست نبود. من اجتماعات دانشجویی را تائید می‏کنم، اما با تندروی در این اجتماعات مخالفم.»

درباره قضایای سفارت عربستان نیز از همین دریچه می‏توان قضاوت کرد. این حرکت که بخشی از آن مشکوک و بخش دیگری از آن از روی احساس و بدون عاقبت‏اندیشی بود، به دلایل ذیل نمی‏بایست صورت می‏گرفت:

1- جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مقتدرترین و باثبات‏ترین کشور منطقه است. در مقابل، عربستان سعودی ‏دچار بحران‏های متعددی است. آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار مشتاقند که درگیری مستقیمی میان ریاض و تهران شکل بگیرد. اولین برنده این درگیری، واشنگتن و تل‏آویو خواهند بود. جمهوری اسلامی در عین اقتدار نباید به چنین طرح توطئه‏ای اجازه عملی‏شدن دهد.

2- در حالی‏که عربستان، آیت‏الله نمر رهبر شیعیان این کشور را به شهادت رسانده و موجی از تنفر و انزجار علیه آل سعود به راه افتاده است، حرکاتی مانند حمله به سفارت آن باعث انحراف افکار عمومی منطقه و جهان شده و جای متهم و شاکی را تغییر می‏دهد. در این ماجرا رسانه‏های مطرح بین‏المللی به‏جای پرداختن به اصل جنایت آل سعود، حمله محدود به سفارت عربستان در تهران را در صدر و محور اخبار خود قرار داده‏اند و جنایت عربستان در اعدام شیخ نمر را به فراموشی سپرده‏اند.

3- موضوع تأمین امنیت سفارتخانه‏های خارجی در کشور یک مسأله قابل توجه است. نباید اجازه داد این موضوع خدشه‏دار شده و به بهانه‏ای برای فشار و تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران بدل شود. ریچارد هاس رئیس شورای ‏روابط خارجی آمریکا با فضاسازی علیه کشورمان در این قضیه گفته است؛ الگوی دولت ایران عدم حفاظت از سفارتخانه‏های خارجی و شانه خالی کردن از مسؤولیت دیپلماتیک است. دولت‏ها باید درباره حضور خود در ایران تجدید نظر کنند.

خطیب جمعه توپ آغاج در بخش دیگرسخنان خود ضمن محکومیت شدیدعربستان دربه شهادت رساندن رهبرشیعیان عربستان بیان داشت: اعدام رهبر شیعیان عربستان بدون‏شک دارای پیامدهای داخلی و خارجی مختلفی در دو مقطع کوتاه‏مدت و بلندمدت خواهد بود. در تاریخ هیچ کنشی بدون واکنش نمانده است و هر اقدام اشتباهی از سوی زمامداران حکومتی ‏با تبعات و پیامدهای چندبرابری همراه بوده است.

حکیمی فرخطاب به حکام بی خاصیت عربستان تاکید کرد: پیامدهای اعدام آیت‏الله نمر در بعد داخلی و کوتاه‏مدت از همان ساعات اولیه اعلام اعدام وی در مناطق شیعه‏نشین عربستان شروع شده است. مردم شرق عربستان که از سیاست‏های تبعیض‏آمیز آل‏سعود به ستوه آمده‏اند تاکنون در ده‏ها تجمع اعتراضی علیه آل‏سعود موضع‏گیری کرده‏اند. اعدام رهبر شیعیان عربستان می‏تواند همانند عاملی تسریع‏کننده در قیام مردمی علیه خاندان سعودی باشد و آل‏سعود را زودتر از تمام پیش‏بینی‏ها با بحران‏های ‏امنیتی عمیق مواجه کند.

وی یادآورشد: شیعیان عربستان همواره تهدیدی امنیتی برای سعودی‏ها به‏شمار رفته‏اند. مجموع شیعیان عربستان که در شهرهای ‏القطیف، ظهران، العوامیه، الاحساء و حاشیه مدینه ساکن هستند، حدود 16 درصد از جمعیت 24 میلیونی‏ عربستان را تشکیل می‏دهند. این تعداد با زیدی‏ها و هم‏چنین اسماعیلی‏ها و علوی‏ها در حدود 22 درصد از جمعیت کل عربستان را تشکیل می‏دهند. بنابراین از جمعیت 24 میلیونی عربستان، حدود 7 میلیون زیدی، علوی، اسماعیلی و شیعه هستند که روی‏هم‏رفته رقم بالایی است. منطقه «الشرقیه» در عربستان که شامل «القطیف و الاحساء» است مرکز اصلی شیعیان عربستان است.

امام جمعه توپ آغاج تصریح کرد: اقدام نسنجیده عربستان بدون‏شک برای این کشور علاوه بر صحنه داخلی در عرصه منطقه‏ای نیز بسیار هزینه‏زا خواهد بود. در شرایط کنونی که در سوریه کشورهای مختلف حتی آمریکا که زمانی از تروریست‏ها علیه سوریه حمایت می‏کرد نیز سعی دارند خود را میانه‏رو و علیه خشونت معرفی کنند تا بتوانند در مورد آینده سوریه بیشترین نقش را ایفا کنند. این مسأله از آنجا بسیار مهم است که بحران سوریه نقطه عطف نظم منطقه‏ای جدید است و میزان و نوع نقش بازیگران در سوریه تا حدودی می‏تواند جایگاه بازیگران به‏ویژه بازیگران منطقه‏ای را در نظم جدید مشخص کند. در این شرایط عربستان با ارتکاب این اقدام، بالاترین حدِ خشونت ممکن را از خود نشان داد و این می‏تواند حتی‏ منجر به اخراج عربستان از جمع کشورهای عضو کنفرانس وین در مورد سوریه شود. عربستان و ترکیه که بازی را در سوریه باخته‏اند به‏دنبال نوعی از تلاش‏های مداخله‏گرانه در راه‏حل بحران سوریه هستند. نکته‏ای که باید به آن توجه داشت این است که اجرای حکم اعدام آیت‏الله نمر بلافاصله پس از بازگشت اردوغان از عربستان انجام شد و این می‏تواند به نوع تصمیمات و توافق‏های دو طرف مرتبط باشد.

حکیمی فربا بیان اینکه سکوت مجامع بین المللی حقوق بشری خفت باراست نهادهای مسلمان شما اقدام کنید خاطرنشان کرد: رفتارهای سعودی‏ها در حوزه‏ی داخلی و خارجی همواره با ابتدایی‏ترین معیارهای حقوق بشری در تضاد قرار داشته است. اعدام‏های گسترده بدون برگزاری دادگاه‏های عادلانه، عدم حق دفاع، حمله به یمن و کشتار هزاران یمنی بی‏گناه، استفاده از بمب‏های خوشه‏ای در یمن، لشکرکشی به بحرین و سرکوب مردم این کشور، حمایت از تروریست‏ها و... همگی حکایت از بیگانگی آل‏سعود با مفهوم حقوق بشر دارد. اما نقش و نفوذ دلارهای نفتی عربستان در مجامع بین‏المللی باعث شده است تا این نهادهای حقوقی تنها به محکومیت ظاهری اقدامات عربستان بسنده کنند و حتی در تابستان گذشته ریاست یکی از پنل‏های حقوق بشری سازمان ملل به عربستان واگذار شد. در واقع منطق غربی در مورد حقوق بشر دوگانه است و براساس منافع تعریف می‏شود. اگر اعدام آیت‏الله نمر در کشوری غیر از عربستان اتفاق می‏افتاد و اگر به‏جای آیت‏الله نمر یکی از مفتی‏های سعودی در کشوری دیگر که مخالف آمریکا بود صورت می‏گرفت، مطمئناً آمریکا و نهادهای حقوق بشری ماه‏ها بر روی این مسأله مانور می‏دادند و بیشترین بهره‏برداری را از مسأله می‏کردند. اما اکنون به‏دلیل روابط خاص عربستان و آمریکا، نهادهای حقوق بشری چشمان خود را بر روی این مسأله بسته‏اند و تنها به انتشار بیانیه‏هایی بسنده کردند.

در شرایط کنونی که نهادهای غربی به‏دلیل وابستگی به دلارهای نفتی عربستان در برابر جنایات سعودی‏ها کاملاً جانبدارانه برخورد می‏کنند کشورها و نهادهای اسلامی باید علیه اقدامات عربستان ساکت ننشینند. در فاجعه‏ی منا واکنش‏ها به سعودی‏ها در حد قابل قبولی بود اما کافی نبود. اعدام شیخ نمر می‏تواند موجی از دسته‏بندی‏ها علیه عربستان را در جهان اسلام به‏وجود بیاورد. البته نمی‏توان از حاکمان و سیاست‏مداران جهان اسلام انتظاری داشت، بنابراین مردم به رهبری علما باید علیه این جنایت عربستان به بهترین شیوه‏ی ممکن پاسخ دهند.

خطیب جمعه توپ آغاج در بخش دیگرسخنان خودبااشاره به دورجدید تحریم های غرب علیه ایران خاطرنشان کرد: در دوره مذاکرات برجام یک‏سری پیش‏بینی‏ها از سوی برخی منتقدین وجود داشت که توافق مقدمه یک‏سری اقدامات خواهد بود و واقعیت این است که هم‏اکنون برخی پیش‏بینی‏ها در حال تحقق است. منتقدین پیش‏بینی می‏کردند که تحریم‏ها مقدمه‏ای خواهد بود برای تحریم فشرده‏تر و پیچیده علیه ایران. حدود 8 قانون تحریمی علیه ایران وجود دارد. ارزیابی کلی این است که آمریکایی‏ها با برجام دنبال زیرساخت‏هایی هستند برای تحریم بیشتر ایران در حوزه‏های غیرهسته‏ای و هدف نظام جمهوری اسلامی این بود که برجام به‏طورکامل استراتژی تحریم علیه ایران را متوقف کند. هر نوع تحریم را مغایر برجام می‏دانیم. برجام باید وسیله‏ای باشد که دیگر تحریم علیه ایران انجام نشود اما آمریکا می‏گوید با برجام باید تحریم‏هایی کنیم که ایران نتواند جواب دهد.

حکیمی فریادآورشد: از جمله این هشت قانون نهایی شده و به امضای رئیس جمهور آمریکا هم رسیده تحریم‏های ثانویه بانکی علیه حزب‏الله است. تا الان اینطوری بوده که اگر حزب‏الله با فرد یا نهاد آمریکایی معامله‏ای می‏کرد، تحریم می‏شدند که حالا اگر هرجای دنیا فردی معامله‏ای با حزب‏الله انجام دهد آن فرد یا شرکت از دسترسی به اقتصاد آمریکا و دسترسی‏های بانکی آمریکا محروم خواهد شد. این برای بار اول است که حزب‏الله اینطور تحریم می‏شود.

- قانون بعدی تحریم موشکی است که احتمالا حدود 22 نفر را تحریم خواهند کرد. این تحریم به‏دلیل تماس ظریف با کری فعلا به تاخیر افتاده است. اگر تحریم جدید علیه ایران اعمال شود؛ دولت حق ندارد قلب راکتور اراک را در‏بیاورد.

- تحریم بعدی، خطرناک‏ترین تحریم است. پنج قانون روی میز سنای آمریکا است که همه آن‏ها درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و یک قانونی وجود دارد به نام تروریست شناخته شدن سپاه که به احتمال زیاد هم مجلس نمایندگان و هم سنای آمریکا و بعد رئیس جمهور آمریکا امضا خواهد کرد. با این‏کار برای اولین‏بار سپاه را به‏عنوان تروریست معرفی می‏کنند. قبلا با یک فرمان اجرایی و نه یک قانون، سپاه قدس به‏عنوان گروه تروریستی معرفی شده بود اما حالا کل تشکیلات سپاه را می‏خواهند با یک قانون تروریست معرفی کنند. اگر این‏کار انجام شود سپاه خودبه‏خود دچار تحریم‏های ثانویه خواهد شد.

خطیب جمعه توپ آغاج در پایان  با شااره به سالروز شهادت شهید احمدی روشن گفت: مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‏ای‏: رشد شتابنده‏ی علمی و فتح قله‏های دانش که با همت و عزم جوانان مؤمن و غیور و توانائی چون مصطفای شهید رونق یافته، امروز قائم به هیچ فردی نیست، این یک جنبش تاریخی و برخاسته از یک عزم خلل‏ناپذیر ملی است. یاد شهید علی‏محمدی، شهید شهریاری، شهید رضائی‏نژاد و شهید احمدی روشن هرگز از خاطره‏ی این ملت و حافظه‏ی‏ تاریخ ما بیرون نخواهد رفت.

در قضیه‏ی ترورهای (دانشمندان هسته‏ای)، من عقیده‏ام این است که بچه‏های تشکلهای دانشجوئی در این قضیه کوتاه آمدند؛ یعنی کم‏عملی نشان دادند. باید این قضیه را بزرگ می‏کردید. البته نه این‏که بزرگ کنید - چون خودش بزرگ است - همان‏جور که هست، منعکس می‏کردید. ما حتّی ندیدیم تشکلهای ما پوستر این شهدا را هم چاپ کنند، منتشر کنند، پخش کنند، یادمان این‏ها را نگه دارند.این موضوع اصلا نباید فراموش شود،این کارکوچکی‏نیست.

حجت الاسلام حکیمی فر همچنین با گرامی داشت قیام مردم قم در 19دی ماه خاطرنشان کرد: رژیم منحوس پهلوی که از سوی دنیای استکبار، به‏ویژه آمریکای جنایت‏پیشه دستور از بین بردن دین اسلام از تمام عرصه‏های کشور دین‏مدار ایران را داشت پس از رحلت مرحوم آیت الله بروجردی فضای اقدامات ضد دینی خود را بهتر دید. بدین منظورحرکت‏های دین‏زدائی خود را سرعت بخشید اما غافل از آن‏که یک عالم دینی شجاعی به‏ نام سیدروح‏الله با اتکا به قدرت الهی و برخورداری از حمایت و پشتیبانی مردمی دربرابراین اقدامات نابجا خواهد ایستاد به‏طوری‏که باعث جمع‏شدن بساط نامشروع استبدادی شود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی