مشروح خطبه های نماز جمعه 17دی ماه توپ آغاج
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی إِلَیْهِ مَصَائِرُ الْخَلْقِ وَ عَوَاقِبُ الْأَمْرِ نَحْمَدُهُ عَلَى عَظِیمِ إِحْسَانِهِ وَ نَیِّرِ بُرْهَانِهِ وَ نَوَامِی فَضْلِهِ وَ امْتِنَانِهِ[۱] ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا اباالقاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیِّبین الطاهرین المعصومین المهدیِّین و لعنة دائمة علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَنَهُ عَلىَ تَقْوَى مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٍ خَیرٌْ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْیَنَهُ عَلىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانهَْارَ بِهِ فىِ نَارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لَا یهَْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ(109)توبه
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
انسان در طول حیات خویش کارهای گوناگونی انجام میدهد و صد البته آنچه مورد توجه خداوند است کار و عمل صالح است و از بین اعمال آن عملی مورد قبول است که با نیت درست انجام شود .
در قضیه مسجد ضرار منافقین مسجدی را در برابر مسجد پیامبر ساختند هر چند کار احداث مسجد کار خیر و صالحی است اما چون نیت درست نبود مورد قبول حضرت حق نبود و این کار مثل بنا در زمین سست و پرتگاه تشبیه شده . کارهای که برای خدا نباشد ارزشی ندارد اگر چه در ظاهر کار پسندیده ای باشد .
در اهمیت نیت درست امام سجاد ع در دعای مکارم الاخلاق از خداوند پنین درخواست می کند :
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یَقِینِی أَفْضَلَ الْیَقِینِ، وَ انْتَهِ بِنِیَّتِی إِلَى أَحْسَنِ النِّیَّاتِ، وَ بِعَمَلِی إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِاللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِکَ نِیَّتِی، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَکَ یَقِینِی، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِکَ مَا فَسَدَ مِنِّی»،[1] این فراز اول این دعاست. این دعا فراز هایی دارد که هر فراز با صلوات بر پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) وآل او آغاز می شود.
فراز اول این است که پروردگارا، ایمان مرا به کامل ترین درجات ایمان برسان. «بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ»، یقین مرا؛ -اگر یقین را به معنای معرفت ترجمه کنیم- معرفت مرا افضل و سرآمد معرفت ها قرار بده و نیّت مرا منتهی به بهترین نیّات کن تا بهترین نیّت ها را بیابم و عملم را به بهترین اعمال منتهی کن. پروردگارا، با لطفت نیّت من را وافر و فراگیر قرار بده؛ «وَفِّرْ بِلُطْفِکَ نِیَّتِی، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَکَ یَقِینِی». با آنچه در محضر توست یقین من را تصحیح کن و به قدرتت فساد های من را اصلاح کن. آنچه از من صادر شده و فسادی که انجام داده ام، همه را با قدرتت به صلاح برسان. این فراز اول دعاست که دعا با صلوات آغاز شده و بعد فراز اول همین هایی بود که ترجمه کردم.
حالا چندسؤال را در باب فراز اول طرح می کنم و به پاسخ این سؤال ها می پردازم. سؤال اول این است که برای دستیابی به مکارم اخلاق و اخلاق حمیده آدم باید رنج ببرد، تلاش کند و زحمت بکشد و برای اینکه انسان از حسد، بخل، حرص، ریا، ترس نابجا نجات پیدا کند، برای امثال این ها باید زحمت بکشد، ریاضت هایی را بکشد که علمای علم اخلاق گفته اند و به عکس برای اینکه به جود و سخا، توکل به خدا و اخلاص و امثال این صفات خوب و حمیده برسد، باید تلاش کند. چرا ما برای رسیدن به این اخلاق کریمه و نجات از اخلاق رذیله روبه خدا آوردیم و از خدا می خواهیم که این حالات را از من بردار و حالات خوب را به من بده. مگر نباید عمل کرد؟
باید از خدا خواست که با عمل به دست آید. این سؤال اول که ممکن است در ذهن باشد. نمی شود انسان بنشیند و از خدا بخواهد که خدایا! تو عجب و غرور و حسد را از من بردار؛ پس باید زحمت بکشیم. چرا در این دعا ما از خدا می خواهیم و رو به خدا آورده ایم و از خدا تقاضا می کنیم که «بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ»، ایمان کامل، یقین کامل و سرآمد یقین ها را به من بده. سؤال دوم این است که اگر ما در این دعا بناست مکارم اخلاق را از خدا بخواهیم، این چه نقطۀ شروعی است که آدم از درخواست ایمان و یقین و اصلاح نیت آغاز کند؛ چرا از جای دیگری شروع نکند؟ خدایا حسد، بخل، ریا و عُجب را از من بردار و به من سخاوت بده؛ چرا از این جا شروع شده؟«بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یَقِینِی أَفْضَلَ الْیَقِینِ، وَ انْتَهِ بِنِیَّتِی إِلَى أَحْسَنِ النِّیَّاتِ». سؤال سوم این است که چرا انسان از خدا ایمان و یقین و حسن نیّت بخواهد؟«أَکْمَلَ الْإِیمَانِ،أَفْضَلَ الْیَقِینِ،أَحْسَنِ النِّیَّاتِ»،[2] چه نیازی به این همه در انسان هست.
جواب سؤال اول که برای دستیابی به اخلاق حمیده و نجات از اخلاق رذیله، چرا دعا می کنیم و چرا رو به خدا می آوریم؟ ببنید دلیل خیلی روشن است. این به معنای عمل نکردن، تمرین نکردن و ریاضت نکشیدن نیست. روی آوردن به خدای متعال نکتۀ دیگری دارد و نکته اش این است که انسان گاهی بی خیال و دنبال اخلاق حمیده نیست، دنبال اصلاح شدن و نجات از رذایل اخلاقی نیست. این انسان دعا کردنش هم فایده ندارد و دعایی هم ندارد. در واقع دعایی از انسان صادر نمی شود و نیازی احساس نمی کند. فارغ است؛ فارغ از خوبی و بدی است
خطبه دوم
نقش زن در جامعه؛ انسانسازى، نه شىءاى براى هوسرانى
امام جمعه موقت توپ آغاج ضمن تبیین اهمیت حجاب و عفاف در جامعه به بیاناتی از امام راحل ره استناد کردند:
حضرت امام خمینی(ره):
u عنایت بیشتر اسلام به زنها
عنایتى که اسلام به بانوان دارد، بیشتر از عنایتى است که بر مردان دارد. زنها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ مىکنند. قرآن کریم انسانساز است و زنها نیز انسانساز. اگر زنهاى انسانساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت مىکنند، شجاع مىکنند. مقام زن مقام والا است؛ عالىرتبه هستند، بانوان در اسلام بلندپایه هستند.(صحیفه امام، ج ۶، صص ۲۹۹ - ۳۰۰)
u اسلام؛ حافظ شخصیت زن
در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولى لازم نیست که چادر باشد، بلکه زن مىتواند هر لباسى را که حجابش را بهوجود آورد، اختیار کند. ما نمىتوانیم و اسلام نمىخواهد که زن بهعنوان یک شىء و یک عروسک در دست ما باشد. اسلام مىخواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانى جدى و کارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمىدهیم تا زنان فقط شىءاى براى مردان و آلت هوسرانى باشند.(صحیفه امام، ج ۵، ص ۲۹۴)
u بالاتربودن نقش زن از مرد در جامعه
زن، نقش بزرگى در اجتماع دارد. زن، مظهر تحقق آمال بشر است. زن، پرورشدهنده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن، مرد به معراج مىرود. دامن زن، محل تربیت بزرگزنان و بزرگمردان است.(صحیفه امام، ج ۷، ص ۳۴۱) زن، یکتا موجودى است که مىتواند از دامن خود، افرادى به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان، یک جامعه، بلکه جامعهها به استقامت و ارزش والاى انسانى کشیده شوند.(صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۹۲) نقش زن در جامعه، بالاتر از نقش مرد است، براى اینکه زنان و بانوان علاوه بر اینکه خودشان، یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهاى فعال را در دامن خودشان تربیت مىکنند.(صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۱۹۷)
u صلاح و فساد جامعه در گرو زنان
صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان آنجامعه سرچشمه مىگیرد.(صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۹۲)
در همین راستا امام جمعه موقت توپ آغاج به لزوم توجه همه نهادهای مربوط دولتی و ... به بحث حجاب و عفاف اشاره نمودند و با توجه به توطئه دشمن برای فرو پاشیدن خانواده در کشورهای اسلامی مخصوصا ایران اسلامی خواستار هشیاری همگان و به کار گیری همه امکانات موجود برای مقابله با این هجوم دشمن شدند .
مسأله بعدی
در مورد مسائل بین المللی و منطقه ای
توجه و پیگیری دولتمردان و دیپلماسی کشور به بحث نقض برجام از طرف طرفهای غربی مخصوصا آمریکا و نقض بر جام با تمدید تحریمهای ده ساله بر علیه جمهوری اسلامی ایران در همین راستا مقام معظم رهبری فرمودند :
مقام معظم رهبری(مدظله العالی):
دولت موظف است طبق مصوبه مجلس، فعالیتهاى برجام را متوقف کند
u مسأله ما و آمریکا
مسأله ما با آمریکا و مسأله ما با مستکبرین عالم این است (که) آنها مىگویند شما وجودتان، استعدادتان، قدرتتان را به صحنه نیاورید که در مقابل قدرت ما، سلاح ما، توانائیهاى تبلیغاتى ما، رقیبى وجود نداشته باشد، ما بتوانیم در میدان یکهتازى کنیم.(۲۸/۱۱/۱۳۸۶)
مشکل آنها این است که ایران زیر بار حرف آنها نمىرود. مسأله آنها این است که از شکلگرفتن یک ایران قدرتمند و پیشرفته نگرانند. حقیقت قضیه این است که غربىها ترجیح مىدهند ملتهاى این منطقه - ازجمله ملت ایران - همیشه محتاج آنها باشند.(۱/۱/۱۳۸۴)
به بهانه سالگرد ترور شهید احمدىروشن از شهداى هستهاى به دست ایادى منافقین کوردل
مقام معظم رهبری(مدظله العالی):
ترور دانشمندان؛
نشانه به بنبست رسیدن استکبار جهانى در مقابله با ایران
u توطئه دشمن در نابودى مایههاى عزت
هر چیزى که مایه عزت کشور و عزت ملت و ایستادگى ملت و استقامت ملت است، بدونشک آماجى از آماجهاى دشمن است. احساس دینى، احساس انقلابى، استقلالطلبى و هرچه که در این زمینه هست، آماج دشمن است.(۲/۶/۱۳۹۰)
u ترور دانشمندان براى علمزدایى
در دانشگاه چهکار مىخواهند بکنند؟ دشمن علىالقاعده دو تا کار را براى دانشگاه ما برنامهریزى مىکند: یکى علمزدایى، یکى دینزدایى؛ از دانشگاه علمزدایى بشود، از دانشگاه دینزدایى بشود. علمزدایى از دانشگاه چگونه است؟ یکى از کارهاى کوچکش همین ترور دانشمندان است؛ که آخرىاش همین دو سه تا دانشمند عزیز هستهاى ما بودند که در این یک سال اخیر از دست ما گرفته شدند. برنامه، وسیعتر از اینها است؛ این یکى از آسانترینهایش است. پیچیدهتر از این، این است که دانشگاه ما را، استاد ما را و دانشجوى ما را به کار غیرعلمى سرگرم کنند؛ نگذارند این شکوفایى علمى که آرزوى ما است، تحقق پیدا کند.(همان)
u ترور؛ نشانه به بنبست رسیدن استکبار
این ترور بزدلانه که عاملان و طراحانش هرگز جرأت نخواهند کرد به جنایت کثیف و پلید خود اعتراف کنند و مسؤولیت آنرا بپذیرند، مانند دیگر جنایات شبکه تروریزم بینالملل دولتى، با طراحى یا همراهى سرویسهاى سیا و موساد عمل شده و نشانه به بنبست رسیدنِ استکبار جهانى به سردستگى آمریکا و صهیونیزم، در مقابله با ملت مصمّم و مؤمن و پیشرونده ایران اسلامى است، آنها در این رفتار شنیع و قساوتآمیز نیز شکست خواهند خورد و به اغراض پلید و شریرانه خود دست نخواهند یافت.(همان)
رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار نخبگان و دانشجویان بسیجى مدالآور دانشگاه شریف:
همراهى علم با آرمانها
زمینهساز الگو شدن کشور است
3 چکیده: دیدار نخبگان و دانشجویان بسیجى مدالآور دانشگاه صنعتى شریف با رهبر معظم انقلاب و اهداى مدالهاى کسبشده توسط این دانشجویان نخبه و برتر به رهبر معظم انقلاب ازجمله مسائلى است که در هفته گذشته برگزار شد و رهبر معظم انقلاب در این دیدار ضمن تقدیر از دانشجویان بسیجى و نخبه و پذیرفتن هدایاى آنها و بازگرداندن آن هدایا به ایشان، بر نکات مهم زیر تأکید کردند:
۱. لزوم شکرگزارى نعمت نخبگى و ظرفیتها و استعدادهاى بالا
۲. نوید آینده سرشار از علم و معنویت کشور
۳. تلاش و حرکت علمى در کشور بهوهیچوجه نباید کُند یا متوقف شود
۴. پیشرفت علمى به تنهایى یک ملت و کشور را سعادتمند نخواهد کرد
۵. دلیل سستىهاى کنونى بنیان تمدن غرب، نبود معنویت و آرمانهاى الهى است
۶. اقدام جهادى بهمعناى خسته نشدن در مقابل سختىها و موانع
۷. نسل جوان کنونى بسیار تواناتر، آگاهتر و هوشمندتر از نسل اول انقلاب
۸. من جوانهاى مؤمن و انقلابى را بسیار دوست دارم و از آنها، در هر کجا باشند پشتیبانى مىکنم. 2
نامههاى امام عسکرى(ع)
راه مبارزه
در دورانى که راه دیگرى براى مبارزه نبود
3 چکیده: امام عسکرى(ع) نمىتوانست بهسان دیگر ائمه(ع) به تربیت اصحاب و یاران خویش بپردازد. شرایط بسیار نابسامان سیاسى این دوره و کوتاه بودن عمر و اندک بودن دوره امامت حضرت از عواملى است که در این امر نقش داشته است. بدین جهت امام از راه نامه با برخى از شیعیان ارتباط برقرار مىکند تا حقایق راستین جامعه و موقعیت حساس زمان را براى آنها بیان کند. 2
فاطمه معصومه(س)
بانویى که با هجرتش، قم و از طریق آن دنیا را متحول ساخت
3 چکیده: مهمترین فراز زندگى دخت موسىبن جعفر علیهماالسلام که سراسر بندگى آنحضرت در آن جلوهگر شده، هجرتى است که در نهایت با دفن پیکر آن مطهره در قم، این شهر متحول و به مرور زمان مبدل به شهرى تأثیرگذار در هدایت ایران و جهان شد و شاید معنى این روایت امام صادق(ع) باشد که فرمود: «به شفاعت ایشان، شیعیانم، همگى به بهشت وارد مىشوند.» دخت امامى که یگانه امامزادهاى محسوب مىشود که زیارتنامهاى مأثور از امام دارد و به زائر مىآموزد که از ایشان شفاعت طلب کند و بداند زیارت با معرفتش بهشت را بر زائر واجب مىسازد. 2
u فضایل
۱) یکى از فرازهایى که بیانگر اوج عظمت و مقام حضرت فاطمه معصومه(س) است، زیارتنامهاى است که حضرت رضا (ع) در مورد آنحضرت بیان فرمودهاند. در فرازى از آن چنین آمده است: «یا فاطمة اشفعى لى فى الجنة فانّ لک عندا... شأناً من الشأن؛ اى فاطمه مرا در مورد ورود به بهشت شفاعت کن؛ چراکه در پیشگاه خداوند داراى مقامات و درجات بسیار ارجمندى هستى.»
۲) امام صادق(ع) این روایت را قبل از ولادت امام کاظم(ع) فرمود: «و ستدفن فیها امرأةٌ من اولادى تسّمى فاطمةٌ فمن زارها وجبت له الجنَّة؛ بهزودى در قم بانویى از فرزندان من به نام فاطمه دفن شود. کسىکه مرقد او را زیارت کند، بهشت براى او واجب گردد.»
u در فراق امام رضا(ع)
در سال ۲۰۰ (ه. ق) زمانى که یگانه برادر حضرت معصومه(س) به اجبار مأمون مجبور به هجرت به خراسان شدند، حضرت حدود یک سال به دور از برادر خود در مدینه زندگى کرد. مأمون عباسى در سال ۲۰۱ (ه. ق) حضرت امام رضا(ع) را بهعنوان ولیعهد خود تعیین نمود. در این هنگام آنحضرت براى بستگان خود در مدینه و خصوص براى حضرت معصومه(س) نامهاى نوشت و آنها را به خراسان دعوت نمود. حضرت معصومه(س) به مجرد خواندن نامه امام(ع) براى دیدار برادر عازم خراسان شد و با گروه بسیارى از امامزادگان و بستگان بهسوى خراسان حرکت نمودند.
بقاى نظام در گرو انتقال تاریخ پرشکوه حماسه 19 دى، جرقه انقلاب57
قیامى پراثروفتحى سرخ رنگ
3 چکیده: مقام معظم رهبری: «هر سال نوزدهم دى را همهى ملت ایران، بهخصوص مردم عزیز و بابصیرت قم، همچون یک مقطع تاریخىِ گویا و زباندار، به رخ مستکبران عالم مىکشند. جا هم دارد؛ حقیقتاً هم حادثهاى مثل نوزدهم دى، به رخ دشمن کشیدنى است. این حادثه از ابعاد مختلفى قابل توجه و تأمل است: هم بصیرت در این حادثه موج مىزند، هم موقعشناسى، هم دشمنشناسى، هم مجاهدت و اقدام و فداکارى؛ اینها ابعاد این حادثهى عظیمى است که در نوزدهم دى سال ۵۶ بهوقوع پیوسته است. از طرف دیگر، همین حادثه، مبدأ یک تحول، یک حرکت، یک جریان عظیم و جهتدارى در ملت ایران شد. پس حادثه، حقیقتاً حادثهى مهمى است. آن روز هم تأثیر گذاشت؛ باز تأثیر مىگذارد؛ درس مىدهد، بصیرت مىدهد و جهت حرکت را به ما نشان مىدهد.»2
توصیهها و پیشنهادها
1- هشیاری مردم به تخریبها و جو سازیهایی که رسانه های غربی از جمله بی بی سی و ..... در باره قوه قضاییه انجام می دهند دست اوردها و خدمات این قوه مهم و جایگاه آن باید مورد توجه همگان قرار گیرد البته کم و کاستیها هم باید پیگری و رفع شود .
2- دولت و قوه قضاییه راجع به حقوقهای نجومی پیگری جدی و شفاف داشته باشند تا اذهان عمومی روشن شده و در حق خدمتگذاران صدیق نظام هم افکار مردم مشوش نشود .
3- بحث احداث کارخانه فولاد در حسن آباد و منطقه توسط مسئولین محترم پیگیری شود چرا که هم معدن موجود است و هم با احداث کارخانه در منطقه از مهاجرت بی رویه جوانان از روستاها به شهرهای دیگر که معضل جدی می باشد تا حدودی جلوگیری می شود