اهم خطبه های 5شهریور به امامت حجت الاسلام علم الهدی
یا أحْمَدُ ! عَلَیْکَ بِالْوَرَعِ فَإنَّهُ رَأْسُ الدِّینِ وَوَسطُ الدِّینِ وَآخِرُ الدِّینِ .
إنَّ الْوَرَعَ بِهِ یُتَقَرَّبُ إلَی اللهِ تَعالی .
یا أحْمَدُ ! إنَّ الْوَرَعَ زَیْنُ الْمُؤْمِنِ وَعِمادُ الدِّینِ .
مَثَلُهُ کَمَثَلِ السَّفِینَةِ کَما أنَّ فِی الْبَحْرِ لا یَنْجُو إلاّ مَنْ کانَ فِیها وَکَذلِکَ لا یَنْجُو الزّاهِدُونَ إلاّ بِالْوَرَعِ .
یا أحْمَدُ ! ما عَرَفَنِی عَبْدٌ وَخَشَعَ لِی إلاّ وَخَشَعَ لَهُ کُلُّ شَیْء .
یا أحْمَدُ ! اَلْوَرَعُ یَفْتَحُ عَلَی الْعَبْدِ أبْوابَ الْعِبادَةِ فَیُکْرَمُ بِهِ الْعَبْدُ فِی الْخَلْقِ وَیَصِلُ بِهِ إلَی اللهِ عَزَّ وَجَلَّ .
ای احمد ! بر تو باد به تقوا ، که صدر و ساقه و ذیل دین ، تقوا است و به وسیله آن ، بنده می تواند به خداوند تعالی تقرّب یابد .
ای احمد ! تقوا ، زینت مؤمن و پایه و ستون دین است .
تقوا ، چونان کشتی است; همان گونه که از دریا جز با کشتی نمیتوان نجات یافت زاهدان نیز جز با تقوا نمی توانند نجات یابند .
ای احمد ! هیچکس نیست که مرا عبادت کند و در مقابل من خشوع کند مگر آنکه همه چیز در برابر او خاشع شود .
ای احمد ! تقوا درهای عبادت را به روی بنده می گشاید; در نتیجه ، بنده ، نزد خلق گرامی می شود و به وسیله آن به قرب خدای عزّوجلّ می رسد . حدیث معراج - محمد رضا غیاثی کرمانی
حدیث (3) امام على علیه السلام :
اگر آسمان ها و زمین راه را بر بنده اى ببندند و او تقواى الهى پیشه کند، خداوند حتما راه گشایشى براى او فراهم خواهد کرد و از جایى که گمان ندارد روزى اش خواهد داد.
عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص 416 ، ح 7068
نقش و اهمیت کسب و کار حلال در تربیت اسلامی
حدیث (10) قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
لا یَکونُ الرَّجُلُ مِنَ المُتَّقینَ حَتّى یُحاسِبَ نَفسَهُ اَشَدَّ مِن مُحاسَبَةِ الشَّریکِ لِشَریکِهِ فَیَعلَمَ مِن اَینَ مَطعَمُهُ وَ مِن اَینَ مَشرَبُهُ وَ مِن اَینَ مَلبَسُهُ اَ مِن حِلٍّ ذلِکَ اَم مِن حَرامٍ؛
انسان از تقواپیشگان نیست مگر آن که سخت تر از حسابرسى شریک از شریک، از خود حساب بکشد و بداند خوردنى، نوشیدنى و پوشیدنى اش از کجاست آیا از حلال است یا حرام؟
الزهد ص 17 ، ح 37
عبس : 24 فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ
· اصحاب کهف بعد از بیداری از خواب چند صد ساله وقتی بنا شد یکی از آنها برای خرید غذا برود سفارش کردند ملاحظه کند که کدام شخص غذای پاک و پاکیزه می فروشد از او خرید کند
الکهف : 19 وَ کَذلِکَ بَعَثْناهُمْ لِیَتَسائَلُوا بَیْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ کَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالُوا رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَکُمْ بِوَرِقِکُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدینَةِ فَلْیَنْظُرْ أَیُّها أَزْکى طَعاماً فَلْیَأْتِکُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْیَتَلَطَّفْ وَ لا یُشْعِرَنَّ بِکُمْ أَحَداً
· خداوند به صدقات رشد و نمو و برکت می دهد اما مال به دست امده از ربا و حرام محکوم به نابودی است
یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَواْ وَ یُرْبىِ الصَّدَقَاتِ وَ اللَّهُ لَا یُحِبُّ کلَُّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ(276)
· ربا خواری جنگ با خدا و رسول اوست
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَ لَا تُظْلَمُونَ(279)
به بهانه روز بانکداری اسلامی (سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا) و سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»(16)
u لزوم اجرای نظام اقتصادی کامل اسلام
باید نظام اقتصادی اسلام را در مجموعه قوانین و مقررات اسلامی، در کلیه زمینهها و شؤون فردی و اجتماعی ملاحظه کرد. این مسلم است که از نظر اسلامی، حل تمامی مشکلات و پیچیدگیها در زندگی انسانها تنها با تنظیم روابط اقتصادی به شکل خاص حل نمیشود و نخواهد شد، بلکه مشکلات را باید در کل یک نظام اسلامی حل کرد.(صحیفه نور، ج ۴، ص ۲۱۳)
u فلسفه حرمت ربا در جامعه
در کمتر گناهانی است که به اندازه ربا در قرآن و سنت به او اهمیت داده شده باشد و او را مطرود کرده باشد. نکتهاش هم این است که اگر ربا رواج بگیرد، فعالیت کم میشود.
یکی از نکاتش (این است که) این سودی که میبرد، در مقابل کار نیست، آن توی خانهاش نشسته یا عیاشی میکند و پولش دارد میزاید. یک همچو چیزی را که آدم بخواهد ربا بگیرد و تحمیل بکند به مسلمین، این از یکطرف یک ظلمی است به حسب آیه شریفه که تعبیر به ظلم کرده است و از یکطرف دیگر بیکاری درست میکند. این پول باید راه بیفتد و از آن کار انجام بگیرد و رزق پیدا بکند. این(که) پول بدون کار برایشان بزاید، در جامعه فساد بزرگی است.(صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۷۳)
u ربا؛ بدترین انواع استثمار
بهره از پول، یک امری است بسیار خلاف انصاف و خلاف انسانیت. یک پولی آنجا گذاشتهاند، (با) این پول کاری (نمیکنند، اما) یک چیزی درمیآورند. بدترین انواع استثمار، همین ربا است که در مقابل هیچ، این (پول) بزاید، بهره بردارد. این به هر صورتش حرام است، حتی این فرارهایی که بعضیها جایز میدانند، این فرارها هم صحیح نیست. فرار از ربا هم صحیح نیست. بهرهبرداری از این نقود و از پول، بهوهیچوجه در اسلام جایز نیست.(صحیفه نور، ج ۶، ص ۲۲۲)
u پیامد رواج ربا در بانکها و جامعه
مسأله بانک از مسائل مهمی است که اگر چنانچه ربا از بانک حذف نشود، مشمول آیه شریفه و روایات کثیره میشویم که آیه شریفه میفرماید: کسانیکه ربا میخورند، اینها با خدا و پیغمبر(ص) اعلام جنگ میکنند. این تعبیر در کمجایی واقع شده است که اعلان جنگ است بین کسانیکه میخواهند ربا بخورند با خدا و پیغمبر(ص).
ما روایات بسیار داریم که هیچ جای شبهه در این روایات نیست. در بعضی از آنها تعبیری شده است که شاید برای هیچچیز نشده است که یک درهم ربا شدتش بیشتر است از اینکه کسی با محرم خودش، با عمه خودش، با خاله خودش، با خواهر خودش هفتاد زنا بکند و اگر چنانچه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدای نخواسته باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمیتوانیم بگوییم که ما جمهوریمان جمهوری اسلامی است، محتوای جمهوری، اسلامی است. از این جهت کارشناسان (و) علما باید در این مسأله بسیار فعالیت کنند، دقت کنند که ما را از این گرفتاری نجات بدهند و ملت هم باید توجه بکنند به اینکه مواجه هستند با یک همچو چیزی که قرآن کریم میفرماید: «فاذنوا بحرب من الله و رسوله».
اگر چنانچه بانکداری به آن معنایی که در جاهای دیگر هست، رواج پیدا بکند، مردم از صنعت و کار و سایر چیزها باز میمانند (و در) منزل مینشینند و پولشان برایشان کار میکند و حال آنکه پول نباید کار بکند. پس اصلاح بانک هم یکی از امور بسیار مهم است، چنانچه اصلاح اقتصاد و مالیات و امثال ذلک هم بسیار اهمیت دارد.(صحیفه نور، ج ۱۸، صص ۲۸۲ - ۲۸۱)
u لزوم انطباق بانکها با اسلام
بانکهای ما باید به این معنا توجه داشته باشند که امروز بانک، بانک اسلامی است، نه بانک زمان رضاشاه و محمدرضا شاه. بانکها باید (به) فکر این مطلب باشند که مسائل خودشان را با اسلام تطبیق بدهند و همهجا اینطور باید باشد.(صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۱۱)
ربا در اسلام حرام است و به هیچ شکل در اقتصاد اسلامی نباید وارد شود.(صحیفه نور، ج ۴، ص ۲۱۲) ما باید بانکهایی تأسیس کنیم که بیبهره باشد. ما بهرهها را جایز نمیدانیم.(صحیفه نور، ج ۴، ص ۳۰) بهره حرام است (و) باید نظام (بانکی) دیگری درست بشود.(صحیفه نور، ج ۴، ص ۱۵۹) بانکها باید بهتدریج تعدیل بشود و ربا بهکلی قطع بشود.(صحیفه نور، ج ۵، ص ۱۲۸) این سیستم باید متحول بشود. سیستم بانکی باید عوض بشود.(صحیفه نور، ج ۵، ص ۲۸۰)