امام جمعه توپ آغاج؛ آل سعود تاوان این جنایات را بزودی خواهد داد
به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه توپ آغاج؛ حجت الاسلام حکمت حکیمی فرظهر امروز18دی درخطبه های نمازجمعه توپ آغاج ...... اظهارداشت:دین مبین اسلام برکات زیادی را برای جهان نمایان نمود و نبی مکرم اسلام نیز برای تبیین این دین مبین از همه پتانسیل ها استفاده نموده اند و برای رساندن پیام های خود و تداوم بالندگی، رشد و شکوفائی اسلام و مسلمانان، از رو شهای فو ق العاده معنوی و ارزشمندی بهره گرفته است که می توان نمونه های بارزی را مثال زد و مشاهده کرد که هر کدام آنها آثار و برکات زیادی را ایجاد نموده است که هر کدام از آنها پایگاههای مهم ترویج دین مبین اسلام بوده است که می توان اولین پایگاه تبلیغ دین را مسجد نام نهاد که بهترین مرکز تبلیغی و بستر ایجاد وحدت و همدلی از آن یاد برد لذا نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) در گام های نخست رهبری مسلمانان، این بنای استوار و پر فیض را بر اساس تقوای الهی بنیان گذاشت و پس از هجرت از مکّه به مدینه، چند روزی که در روستای «قبا » توقف داشت، اولین پایگاه دینی و تبلیغی اسلام را بنا کرد و خداوند آن را «... لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوی مِنْ أَوَّلِ یَوْم أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ...» به مرکز ترویج تقوای الهی یاد نموده اند و همچنین نقل شده است که آیه «... فِیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَ اللهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ» در شأن نمازگزاران مسجد قبا نازل شده است لذا حضرت با ورود به مدینه طیبه نیز، توانسته اولین اقدام را به احداث مسجد النّبی اختصاص دهد و آنجا را به بزر گترین میعادگاه معنویت و تبلیغ دین و سنگر بزرگ جهان اسلام در تربیت مسلمانان و مبارزه با جهل و شرک کفر و نفاق قرار دهد.
دومین مسیر تبلیغ دین مبین اسلام را می توان نماز جماعت نام نهاد ، که در آن صفوف عبادی و معنوی مسلمانان تشکیل می شود. قابل ذکر می باشد در نماز جماعت دل ها به هم نزدیک می شود و علاوه بر اقامه نماز که معراج مومن و قربان کل تقی است، مبانی دین، احکام، حدود الهی، معارف و آموز ههای تربیت و سبک زندگی آموزش داده می شود.
سومین مناره بلند تبلیغ حاکمیت دین را نماز جمعه - این نماز عبادی سیاسی – قرار داد و آن را ذکر الله نامید:
«یا ایها الذین امنوا اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون»
«ای مؤمنان! کارهایتان را کنار گذارید و به سوی نمازجمعه بشتابید که نمازجمعه ذکرالله است. »
در متون دینی ما,ازاصل نماز, تعابیر گوناگون و زیبایی شده است . دراین تعابیر, گاه , نماز به عمود خیمه تشبیه شده که با شکستن آن , تمامی خیمه دین فرو خواهد ریخت . و گاه , به نهر آبی تشبیه گردیده که انسان مسلمان , هر روز پنج نوبت روح خود را در آن شستشو داده واز پلیدیها می زداید.این تعابیر, هر کدام بیانگر میزان رابطه نماز بااصل دین و نقشی است که نماز در جهت تقویت و رشدانسانها دارداین پیوند و رابطه در نماز چند برابر می گردد . از همین روی , برای شرکت در نمازجمعه پاداشهایی بسیار بزرگ از قبیل : آموزش و رهایی از آتش , آسانی حساب در قیامت , ثواب حج , ثواب یک سال نماز و روزه و... در روایات رسیده ازائمه معصومین[ ع] در نظر گرفته شده است . و برای شرکت نکردن در آن تهدیدهای سخت و شدیدی در متون دینی وارد شده است. دراهمیت نمازجمعه همین بس که زندانی هم باید در مراسم نمازجمعه شرکت کند, تااو هم روح خود را شستشو داده و آگاهیهای لازم را فراگیرد و زندان مانع رشد فکری و معنوی او نشود.
نماز جمعه، قرارگاه
نماز جمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق. از تعبیر قرارگاه نباید ما وحشت بکنیم، چون قرارگاه جزو تعبیرات و اصطلاحات مربوط به جنگ و مبارزه و اینچیزها است. خب، این جنگ وجود دارد، بر ما تحمیل شده - ما درحال جنگیم، منتها جنگ نظامی نیست؛ جنگ معنوی است، جنگ اعتقادی و ایمانی است، جنگ سیاسی است- همچنانکه در دفاع مقدّس هشت سال بر ما جنگ را تحمیل کردند.
خطبه دوم
حجت الاسلام حکیمی فر در خطبه های دوم نمازجمعه بااشاره به بیست و سومین اجلاس ائمه جمعه سراسر کشور و دیداربا مقام معظم رهبری اظهارداشت: چهاردهم و پانزدهم دیماه سال همدلی و همزبانی، تهران شاهد بیست و سومین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور بود، ویژگی این مرحله از سمینار ائمه جمعه علاوه بر خوشهگیری از منبع پرفیض ولایت و رهبری و تأکید معظم له بر رسالت و مأموریت راهبردی نمازجمعه بهعنوان قرارگاه ایمان، تقوا و بصیرت،چه آنکه در آستانه دو انتخابات مهم خبرگان و مجلس شورای اسلامی با توجه به طمعی که جریانهای استکباری و فتنهانگیز داخلی و خارجی به آن یافته تا شاید با تجربه فتنه 88 بتوانند از این فرصت غرورآفرینی که تجلی دمکراسی واقعی و کمنظیر در سطح دنیا است، تهدیدی دیگر در برابر ملت ایران بسازند، لذا ضرورت اطلاع دقیقتر از فرایند قانونی انتخابات یکی از محورهای اصلی سمینار بود که توسط مسؤولان ارشد اجرایی و نظارتی بهخوبی به آن پرداخته شد.
وی ضمن تاکید برتعابیربسیار مهم مقام معظم رهبری مبنی برائمه جمعه فرماندهان قرارگاه های معنوی هستند بیان داشت: در شرایط کنونی منطقه و جهان اسلام و نقش بیبدیل ملت بزرگ ایران در مبارزه بیامان با جبهه استکبار بهویژه شیطان بزرگ آمریکا و ایادی مزدورش در منطقه و جهان که با درک ظرفیت و عظمت انقلاب اسلامی هماکنون از طرفی بر اسلامهراسی و شیعههراسی و نیز تشدید ناامنی و گسترش تروریسم تکفیری و جنگهای نیابتی و نیز فشارهای گوناگون تهدیدی و تحریمی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی اصرار میورزند و از طرفی برای به زانو در آوردن ملت ایران در تکاپوی راهبرد شوم نفوذ و ایجاد فتنههای داخلی بوده و هستند، در کنار همه ظرفیتهای ارزشمند و قابل احترام داخل، شبکه عظیم نمازجمعه و بهویژه افسران و فرماندهان قرارگاه فرهنگی و سیاسی سنگر امامت جمعه یعنی ائمه محترم جمعه کشور - که اکنون به فضل الهی از مرز 845 نمازجمعه در بین برادران و خواهران اهل تشیع عبور کرده و به ضمیمه صدها نمازجمعه برادران و خواهران اهل سنت - باید گفت علیرغم میل دشمنان و بدخواهان ملت ایران شبکه امامت جمعه اکنون به مهمترین پشتوانه صددرصد مردمی برای نظام و انقلاب اسلامی درآمده است، شاید بهخاطر همین پتانسیل و ظرفیت بوده است که در این شرایط حساسی که دین و ایمان و نهادهای انقلابی مورد تهاجم جدی دشمنان قرار گرفته است، مقام منیع ولایت حضرت امام خامنهای(مدظله العالی) با شناخت عمیق از این ظرفیت بزرگ مردمی، بهجا و بههنگام، با طرح تعبیر قرارگاه که تعریف و الزامات خاص خودش را دارد، بر رسالت و مسؤولیت جایگاه نمازجمعه بهویژه تریبونداران و سنگربانان وعظ و خطابه آن، افزودند. امید میرود اکنون که حول محور امام جمعه در هر شهر و دیاری، علاوه بر شکوه اجتماع مؤمنین و مؤمنات و دلدادگان به عزت و سربلندی انقلاب و نظام اسلامی در هر جمعه، مصلاها و ستادهای نمازجمعه نیز با درک عمیق از این افتخار و رسالت بزرگی که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب به ایشان متوجه ساختند، در تبعیت و اطاعت محض از منویات معظمله که ترجمان روشنی از آرمانهای امام خمینی(ره) و انقلاب و شهدای عزیز است، در خدمت به تودههای مردم شریف و همیشه در صحنه دریغ ننمایند.
خطیب جمعه توپ آغاج در ادامه با تببین حق الناس بودن رای مردم با توجه به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: معنای حقالناس بودن رای مردم و انتخابات
رهبر معظم انقلاب در سخنان سابق خود فرموده بودند که انتخابات حقالناس است. عدهای از این سخن رهبر معظم انقلاب یک معنای ناقصی را اراده کرده و با تکرار آن سعی میکردند بهگونهای جلوه دهند که گویی نگرانیای از سلامت انتخابات وجود دارد و با تکرار مکرر این عبارت چنین بیان میداشتند که گویی حقالناس بودن انتخابات فقط به معنی آن است که نگرانی در مورد سلامت انتخابات وجود دارد.
در پاسخ به این مسأله رهبر معظم انقلاب حقالناس بودن را بهتر و به تفصیل تشریح کردند تا معنای این کلمه حق مشخص شود و از اینجهت معانی مختلفی که این عبارت دارد را توضیح دادند که هم معنای آن مشخصتر شود و هم از سوءاستفادههای آن جلوگیری شود: «امّا عرض کردیم انتخابات حقّالنّاس است؛ این حقّالنّاس امر مهمّی است. خب در زبانها هم زیاد تکرار میشود که فلانی گفته انتخابات حقّالنّاس است و حقّالنّاس است و مدام تکرار میشود؛ منتها خب باید به عمق این حقّالنّاس برسیم. معنای حقّالنّاس بودن این نیست که فقط آن کسیکه پای صندوق نشسته است باید این حقّالنّاس را رعایت کند که مثلاً فرض کنید آراء را عوضی نخواند یا کم و زیاد نکند؛ این یکی از مصادیق رعایت حقّالنّاس است.»
رعایت حقالناس در پذیرش داوطلبان صالح
«یک مطلب، مطلب حقّ داوطلب است؛ یکی از حقوق مردم، رعایت حقّ این داوطلبی است که میآید و وارد این میدان میشود و نامزد انتخابات میشود که اگر آدم صالحی است، ما او را رد نکنیم، میدان بدهیم به اینکه او بیاید.»
حکیمی فربا بیان اینکه پذیرش نتیجه آراء عایت حقالناس است با اشاره به فتنه 88 و ایستادن عدهای در برابر حق و صدمهای که به کشور زد خاطرنشان کرد:یکی از معانی مهم از حقالناس بودن انتخابات و رای مردم آن است که وقتی مردم رای دادند، نتیجه رای آنها پذیرفته شود و کسانی به بهانههای واهی حقالناس را زیر سؤال نبرند و خواهان ابطال آراء مردم نشوند. این بُعد از حقالناس بودن انتخابات معمولا مورد توجه افرادی که گاه شعار حقالناس بودن را تکرار میکنند قرار نمیگیرد و بهسادگی این حق مهم مردم را زیر سؤال میبرند و یا با کسانیکه چنین حقالناسی را زیر سؤال میبرند همراهی میکنند. ایشان در اینباره تصریح کردند: «یک بُعد دیگر حقّالنّاس بودن، پذیرش نتیجهی قانونی انتخابات است؛ یعنی وقتیکه به یک نتیجهای رسید و مراکز قانونی تصدیق کردند که این است، پذیرش این نتیجه حقّالنّاس است، ضدّ آنکاری که در سال 88 انجام شد. خب در سال 88 یک حرف منکر و مستنکَری را آمدند مطرح کردند که تقلّب شده است و باید این انتخابات برهم بخورد؛ حالا مردم چقدر شرکت کردند؟ چهل میلیون! چهل میلیون نفر از مردم شرکت کردند در یک انتخاباتی و رأی دادند به کاندیداهای مختلف، نامزدهای مختلف؛ این آقایان به ادّعای تقلّب اینرا گفتند. البتّه بنده با اینها خیلی مماشات کردم - حالا کارهای جزئیای که انجام گرفت طولانی است - مماشات کردیم، حرف زدیم، گفتیم بیایید، بگویید بروند صندوقها را نگاه کنند؛ هر تعداد صندوقی که شما میخواهید. اعتناء نکردند، گوش نکردند؛ بنا بر این نبود که زیر بار این حرف حق بروند؛ زیر بار حرف حق نرفتند و برای مملکت خسارت درست کردند. من نمیدانم بنا است که این خسارتهایی که در سال 88 بر ما وارد شد کِی جبران بشود؟ واقعاً نمیدانم! هنوز جبران نشده. اینهم یکی که نتیجهی انتخابات را همه بپذیرند.»
وی در ادامه ضمن محکومیت حمله به سفارت عربستان در تهران و مشهد بیان داشت: بعد از رسانهای شدن اعدام آیتالله نمر، جمعی از مردم تهران و مشهد در واکنش به این جنایت رژیم آل سعود مقابل سفارت و کنسولگری عربستان تجمع کردند. این تجمعات منجر به حمله به سفارت و کنسولگری شد، خساراتی به این دو ساختمان وارد و عکسها و اخبار منتشرشده حاکی از به آتش کشیده شدن بخشیهایی از آنهاست و البته ابهاماتی در اینزمینه وجود دارد.
با این حال عربستان سعودی در اقدامی عجولانه و عصبی روابط خود را با ایران قطع کرد، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت که روابط دیپلماتیک این کشور با تهران قطع شده است. وی افزود: عربستان از همه دیپلماتهای ایران خواسته است که طی 48 ساعت آینده خاک این کشور را ترک کنند.
مضحک بودن این اقدام زمانی بیشتر نمایان شد که چند کشور نقطهای و بحرانزده، به تبعیت از عربستان نیز روابط خود را با ایران قطع کردند. کشوهایی همچون بحرین، سودان و جیبوتی، با توهم داشتن نقشی بزرگ در منطقه و دنیا روابط خود را تحت فرمان عربستان قطع کردند و امارات متحده عربی نیز روابط خود را کاهش داد، این در حالی است که «عبدالله المعلمی»، نماینده عربستان در سازمان ملل، در سخنانی که نشانهای از آگاه شدن عربستان به عجولانه بودن اقدام خود در قطع رابطه با ایران داشت، گفت: ریاض حاضر است در صورتی که ایران از این رفتار دست بکشد، روابط با این کشور را احیا کند.
در هر حال، درباره این ماجرا، زمینه، ابعاد و پیامدهای آن چند نکته قابل بررسی است. حرکت معترضان و حمله آنها به سفارت عربستان سعودی یک اقدام بدون زمینه نیست و آنرا باید آزاد شدن فنر خشم و انزجار ملتی صبور در برابر بربریت آل سعود دانست.
روزهای پایانی اسفند سال 91 بود که یک کارمند مست سفارت عربستان در تهران، با سرعتی غیرمجاز و در حالت مستی با یک شهروند تهرانی تصادف کرد و وی را کُشت. بدون عذرخواهی ریاض، این کارمند خاطی پس از مدتی بیسروصدا ایران را ترک کرد. فروردین سال جاری دو نوجوان ایرانی که برای مناسک حج عمره به عربستان رفته بودند، در فرودگاه جده مورد تعرض قرار گرفتند. علیرغم خشم سراسری و عمومی، ماجرا بهنوعی فیصله پیدا کرد و هنوز خبری از حکم و مجازات متهمان نشده است.
و بالاخره در موسم حج تمتع امسال، هولناکترین اتفاق رخ داد. هزاران زائر از کشورهای مختلف، بهدلیل بیتدبیری آل سعود در منا قربانی شدند که چند صد تن از آنان ایرانی بودند. ریاض نه تنها عذرخواهی نکرد، بلکه با ایران برای رسیدگی به وضعیت مصدومان و جانباختگان نیز همکاری نمیکرد.
حکیمی فراضافه کرد: حمله به سفارت عربستان عملی قابل دفاع نیست. ریاض جز پادویی برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس جایگاه دیگری ندارد. چهار سال پیش جمعی از دانشجویان به سفارت انگلیس حمله و آنرا اشغال کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی 8 ماه بعد درباره این قضیه فرمودند؛ «در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث انگلیس احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان به داخل سفارتخانه درست نبود. من اجتماعات دانشجویی را تائید میکنم، اما با تندروی در این اجتماعات مخالفم.»
درباره قضایای سفارت عربستان نیز از همین دریچه میتوان قضاوت کرد. این حرکت که بخشی از آن مشکوک و بخش دیگری از آن از روی احساس و بدون عاقبتاندیشی بود، به دلایل ذیل نمیبایست صورت میگرفت:
1- جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مقتدرترین و باثباتترین کشور منطقه است. در مقابل، عربستان سعودی دچار بحرانهای متعددی است. آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار مشتاقند که درگیری مستقیمی میان ریاض و تهران شکل بگیرد. اولین برنده این درگیری، واشنگتن و تلآویو خواهند بود. جمهوری اسلامی در عین اقتدار نباید به چنین طرح توطئهای اجازه عملیشدن دهد.
2- در حالیکه عربستان، آیتالله نمر رهبر شیعیان این کشور را به شهادت رسانده و موجی از تنفر و انزجار علیه آل سعود به راه افتاده است، حرکاتی مانند حمله به سفارت آن باعث انحراف افکار عمومی منطقه و جهان شده و جای متهم و شاکی را تغییر میدهد. در این ماجرا رسانههای مطرح بینالمللی بهجای پرداختن به اصل جنایت آل سعود، حمله محدود به سفارت عربستان در تهران را در صدر و محور اخبار خود قرار دادهاند و جنایت عربستان در اعدام شیخ نمر را به فراموشی سپردهاند.
3- موضوع تأمین امنیت سفارتخانههای خارجی در کشور یک مسأله قابل توجه است. نباید اجازه داد این موضوع خدشهدار شده و به بهانهای برای فشار و تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران بدل شود. ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با فضاسازی علیه کشورمان در این قضیه گفته است؛ الگوی دولت ایران عدم حفاظت از سفارتخانههای خارجی و شانه خالی کردن از مسؤولیت دیپلماتیک است. دولتها باید درباره حضور خود در ایران تجدید نظر کنند.
خطیب جمعه توپ آغاج در بخش دیگرسخنان خود ضمن محکومیت شدیدعربستان دربه شهادت رساندن رهبرشیعیان عربستان بیان داشت: اعدام رهبر شیعیان عربستان بدونشک دارای پیامدهای داخلی و خارجی مختلفی در دو مقطع کوتاهمدت و بلندمدت خواهد بود. در تاریخ هیچ کنشی بدون واکنش نمانده است و هر اقدام اشتباهی از سوی زمامداران حکومتی با تبعات و پیامدهای چندبرابری همراه بوده است.
حکیمی فرخطاب به حکام بی خاصیت عربستان تاکید کرد: پیامدهای اعدام آیتالله نمر در بعد داخلی و کوتاهمدت از همان ساعات اولیه اعلام اعدام وی در مناطق شیعهنشین عربستان شروع شده است. مردم شرق عربستان که از سیاستهای تبعیضآمیز آلسعود به ستوه آمدهاند تاکنون در دهها تجمع اعتراضی علیه آلسعود موضعگیری کردهاند. اعدام رهبر شیعیان عربستان میتواند همانند عاملی تسریعکننده در قیام مردمی علیه خاندان سعودی باشد و آلسعود را زودتر از تمام پیشبینیها با بحرانهای امنیتی عمیق مواجه کند.
وی یادآورشد: شیعیان عربستان همواره تهدیدی امنیتی برای سعودیها بهشمار رفتهاند. مجموع شیعیان عربستان که در شهرهای القطیف، ظهران، العوامیه، الاحساء و حاشیه مدینه ساکن هستند، حدود 16 درصد از جمعیت 24 میلیونی عربستان را تشکیل میدهند. این تعداد با زیدیها و همچنین اسماعیلیها و علویها در حدود 22 درصد از جمعیت کل عربستان را تشکیل میدهند. بنابراین از جمعیت 24 میلیونی عربستان، حدود 7 میلیون زیدی، علوی، اسماعیلی و شیعه هستند که رویهمرفته رقم بالایی است. منطقه «الشرقیه» در عربستان که شامل «القطیف و الاحساء» است مرکز اصلی شیعیان عربستان است.
امام جمعه توپ آغاج تصریح کرد: اقدام نسنجیده عربستان بدونشک برای این کشور علاوه بر صحنه داخلی در عرصه منطقهای نیز بسیار هزینهزا خواهد بود. در شرایط کنونی که در سوریه کشورهای مختلف حتی آمریکا که زمانی از تروریستها علیه سوریه حمایت میکرد نیز سعی دارند خود را میانهرو و علیه خشونت معرفی کنند تا بتوانند در مورد آینده سوریه بیشترین نقش را ایفا کنند. این مسأله از آنجا بسیار مهم است که بحران سوریه نقطه عطف نظم منطقهای جدید است و میزان و نوع نقش بازیگران در سوریه تا حدودی میتواند جایگاه بازیگران بهویژه بازیگران منطقهای را در نظم جدید مشخص کند. در این شرایط عربستان با ارتکاب این اقدام، بالاترین حدِ خشونت ممکن را از خود نشان داد و این میتواند حتی منجر به اخراج عربستان از جمع کشورهای عضو کنفرانس وین در مورد سوریه شود. عربستان و ترکیه که بازی را در سوریه باختهاند بهدنبال نوعی از تلاشهای مداخلهگرانه در راهحل بحران سوریه هستند. نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که اجرای حکم اعدام آیتالله نمر بلافاصله پس از بازگشت اردوغان از عربستان انجام شد و این میتواند به نوع تصمیمات و توافقهای دو طرف مرتبط باشد.
حکیمی فربا بیان اینکه سکوت مجامع بین المللی حقوق بشری خفت باراست نهادهای مسلمان شما اقدام کنید خاطرنشان کرد: رفتارهای سعودیها در حوزهی داخلی و خارجی همواره با ابتداییترین معیارهای حقوق بشری در تضاد قرار داشته است. اعدامهای گسترده بدون برگزاری دادگاههای عادلانه، عدم حق دفاع، حمله به یمن و کشتار هزاران یمنی بیگناه، استفاده از بمبهای خوشهای در یمن، لشکرکشی به بحرین و سرکوب مردم این کشور، حمایت از تروریستها و... همگی حکایت از بیگانگی آلسعود با مفهوم حقوق بشر دارد. اما نقش و نفوذ دلارهای نفتی عربستان در مجامع بینالمللی باعث شده است تا این نهادهای حقوقی تنها به محکومیت ظاهری اقدامات عربستان بسنده کنند و حتی در تابستان گذشته ریاست یکی از پنلهای حقوق بشری سازمان ملل به عربستان واگذار شد. در واقع منطق غربی در مورد حقوق بشر دوگانه است و براساس منافع تعریف میشود. اگر اعدام آیتالله نمر در کشوری غیر از عربستان اتفاق میافتاد و اگر بهجای آیتالله نمر یکی از مفتیهای سعودی در کشوری دیگر که مخالف آمریکا بود صورت میگرفت، مطمئناً آمریکا و نهادهای حقوق بشری ماهها بر روی این مسأله مانور میدادند و بیشترین بهرهبرداری را از مسأله میکردند. اما اکنون بهدلیل روابط خاص عربستان و آمریکا، نهادهای حقوق بشری چشمان خود را بر روی این مسأله بستهاند و تنها به انتشار بیانیههایی بسنده کردند.
در شرایط کنونی که نهادهای غربی بهدلیل وابستگی به دلارهای نفتی عربستان در برابر جنایات سعودیها کاملاً جانبدارانه برخورد میکنند کشورها و نهادهای اسلامی باید علیه اقدامات عربستان ساکت ننشینند. در فاجعهی منا واکنشها به سعودیها در حد قابل قبولی بود اما کافی نبود. اعدام شیخ نمر میتواند موجی از دستهبندیها علیه عربستان را در جهان اسلام بهوجود بیاورد. البته نمیتوان از حاکمان و سیاستمداران جهان اسلام انتظاری داشت، بنابراین مردم به رهبری علما باید علیه این جنایت عربستان به بهترین شیوهی ممکن پاسخ دهند.
خطیب جمعه توپ آغاج در بخش دیگرسخنان خودبااشاره به دورجدید تحریم های غرب علیه ایران خاطرنشان کرد: در دوره مذاکرات برجام یکسری پیشبینیها از سوی برخی منتقدین وجود داشت که توافق مقدمه یکسری اقدامات خواهد بود و واقعیت این است که هماکنون برخی پیشبینیها در حال تحقق است. منتقدین پیشبینی میکردند که تحریمها مقدمهای خواهد بود برای تحریم فشردهتر و پیچیده علیه ایران. حدود 8 قانون تحریمی علیه ایران وجود دارد. ارزیابی کلی این است که آمریکاییها با برجام دنبال زیرساختهایی هستند برای تحریم بیشتر ایران در حوزههای غیرهستهای و هدف نظام جمهوری اسلامی این بود که برجام بهطورکامل استراتژی تحریم علیه ایران را متوقف کند. هر نوع تحریم را مغایر برجام میدانیم. برجام باید وسیلهای باشد که دیگر تحریم علیه ایران انجام نشود اما آمریکا میگوید با برجام باید تحریمهایی کنیم که ایران نتواند جواب دهد.
حکیمی فریادآورشد: از جمله این هشت قانون نهایی شده و به امضای رئیس جمهور آمریکا هم رسیده تحریمهای ثانویه بانکی علیه حزبالله است. تا الان اینطوری بوده که اگر حزبالله با فرد یا نهاد آمریکایی معاملهای میکرد، تحریم میشدند که حالا اگر هرجای دنیا فردی معاملهای با حزبالله انجام دهد آن فرد یا شرکت از دسترسی به اقتصاد آمریکا و دسترسیهای بانکی آمریکا محروم خواهد شد. این برای بار اول است که حزبالله اینطور تحریم میشود.
- قانون بعدی تحریم موشکی است که احتمالا حدود 22 نفر را تحریم خواهند کرد. این تحریم بهدلیل تماس ظریف با کری فعلا به تاخیر افتاده است. اگر تحریم جدید علیه ایران اعمال شود؛ دولت حق ندارد قلب راکتور اراک را دربیاورد.
- تحریم بعدی، خطرناکترین تحریم است. پنج قانون روی میز سنای آمریکا است که همه آنها درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و یک قانونی وجود دارد به نام تروریست شناخته شدن سپاه که به احتمال زیاد هم مجلس نمایندگان و هم سنای آمریکا و بعد رئیس جمهور آمریکا امضا خواهد کرد. با اینکار برای اولینبار سپاه را بهعنوان تروریست معرفی میکنند. قبلا با یک فرمان اجرایی و نه یک قانون، سپاه قدس بهعنوان گروه تروریستی معرفی شده بود اما حالا کل تشکیلات سپاه را میخواهند با یک قانون تروریست معرفی کنند. اگر اینکار انجام شود سپاه خودبهخود دچار تحریمهای ثانویه خواهد شد.
خطیب جمعه توپ آغاج در پایان با شااره به سالروز شهادت شهید احمدی روشن گفت: مقام معظم رهبری حضرت امام خامنهای: رشد شتابندهی علمی و فتح قلههای دانش که با همت و عزم جوانان مؤمن و غیور و توانائی چون مصطفای شهید رونق یافته، امروز قائم به هیچ فردی نیست، این یک جنبش تاریخی و برخاسته از یک عزم خللناپذیر ملی است. یاد شهید علیمحمدی، شهید شهریاری، شهید رضائینژاد و شهید احمدی روشن هرگز از خاطرهی این ملت و حافظهی تاریخ ما بیرون نخواهد رفت.
در قضیهی ترورهای (دانشمندان هستهای)، من عقیدهام این است که بچههای تشکلهای دانشجوئی در این قضیه کوتاه آمدند؛ یعنی کمعملی نشان دادند. باید این قضیه را بزرگ میکردید. البته نه اینکه بزرگ کنید - چون خودش بزرگ است - همانجور که هست، منعکس میکردید. ما حتّی ندیدیم تشکلهای ما پوستر این شهدا را هم چاپ کنند، منتشر کنند، پخش کنند، یادمان اینها را نگه دارند.این موضوع اصلا نباید فراموش شود،این کارکوچکینیست.
حجت الاسلام حکیمی فر همچنین با گرامی داشت قیام مردم قم در 19دی ماه خاطرنشان کرد: رژیم منحوس پهلوی که از سوی دنیای استکبار، بهویژه آمریکای جنایتپیشه دستور از بین بردن دین اسلام از تمام عرصههای کشور دینمدار ایران را داشت پس از رحلت مرحوم آیت الله بروجردی فضای اقدامات ضد دینی خود را بهتر دید. بدین منظورحرکتهای دینزدائی خود را سرعت بخشید اما غافل از آنکه یک عالم دینی شجاعی به نام سیدروحالله با اتکا به قدرت الهی و برخورداری از حمایت و پشتیبانی مردمی دربرابراین اقدامات نابجا خواهد ایستاد بهطوریکه باعث جمعشدن بساط نامشروع استبدادی شود.