توپ آغاج نیوز

سایت خبری تحلیلی (توپ آغاج نیوز) با اهداف ارائه اخبار دقیق ،شفاف از دغدغه های مسئولین و مردم شهر توپ آغاج با در نظر گرفتن موازین قانونی انتشار اخبار فعالیت خود را از دی ماه 1393 آغاز کرده است .
این رسانه ضمن دعوت از همه همشهریان توپ آغاجی مقیم سراسر کشور و جهان برای ارائه راه کارهای مستند و مستدل برای توسعه پایدار شهر حضور جدی و فعال داشته باشند .
توپ آغاج نیوز ؛ مسئولیت خود را نسبت به نظرات مخاطبین سلب کرده و بازخورد شرعی و قانونی نظرات برعهده ارائه دهنده نظر در قسمت نظرات توسط مخاطبین می باشد .
نکته بسیار مهم؛ توپ آغاج نیوز از انتشار هرنوع نظر غیر اخلاقی ،تند ،توهین به افراد حقیقی و حقوقی معذور است .
نویسندگان
کلمات کلیدی

شهرتوپ آغاج

امام جمعه شهر توپ آغاج

امام جمعه توپ آغاج

شورای نگهبان حافط قانون

توپ آغاج و جانبازان و مسئولان شهرستان بیجار

امان اللهی در دیدار حجت الاسلام حکیمی فر

توپ اغاج نیوز

انرژی هسته ای حق مسلم ما است

حجت الاسلام حکیمی فر

روز بزرگ 'مرگ بر آمریکا' است

گروه جهادی سپاه استان البرز

قدس بیانیه امام جمعه توپ آغاج

امام‌جمعه توپ‌آغاج: اعتیاد به شیشه درد خانمان‌سوز است

فیروز نجفیان

رئیس شورای اسلامی توپ آغاج

۱۷۵ غواص شهید را لو داد؟

جز خوانی قرآن در توپ آغاج

گردان بیت المقدس توپ آغاج

جشن میلاد امام زمان برگزارشد

ابوالفضل و سجاد در توپ آغاج+عکس

درمانگاه شبانه روزی نیست توپ آغاج

خطیب جمعه توپ آغاج

تظاهرات صدها نفر توپ آغاجی

بارش شدید تگرگ در توپ آغاج

امام جمعه توپ آغاج نظام جمهوری اسلامی ایران +

برناممه های طرح صالحین مقدمه از حکومت جهانی مهدوی

اقتصاد مقاومتی

اشتغالزایی

امام جمعه توپ آغاج در دیدار آشناگر تاکید کرد

آشناگرمعاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان در دیدار ائمه جمعه استان

آخرین نظرات

حجت الاسلام حکمت حکیمی فرظهرامروز14خرداددر خطبه های نمازجمعه که در مسجدصاححب الزمان عج برگزار شد ماه مبارک رمضان را فرصت ارزشمند خود سازی ذکر کرد و بر آن تاکید کرد.

وی با بیان  اینکه آداب ظاهری روزه برای مبتدیها؛ اجتناب از معاصی است اظهارداشت: امام راحل در این مورد می فرمایند :ضیافت الله در عالم ماده، عبارت از این است که ما را پرهیز بدهد از تمام شهوات دنیوی. این مرتبه مادی ضیافت الله است که همه کسانی‌که دعوت شدند به این ضیافت، بدانند که ضیافت خدا در این نشأه، چشم‌پوشی از شهوات است.(صحیفه امام، ج 20، ص 266)

حکیمی فر خاطرنشان کرد: این ضیافت همه‌اش‌ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا می‌کند. خداوند دعوت کرده است ما را به این‌که شما باید وارد بشوید در این میهمان‌خانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هوی‌ها، ترک خودی‌ها، ترک منی‌ها، منیت‌ها، این‌ها همه در این میهمان‌خانه است.(صحیفه امام، ج 21، ص 45)

*   شرط ورود به ضیافت‌الله‌

مراتب کمالات انسان برای ورود در ضیافت خدا زیاد است و باید از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همان توجه به غیر نداشتن و غیری را ندیدن و جز خدا ندیدن و توجه به هیچ‌چیز غیر از او نداشتن است.

این معنا از همه مردم مطلوب است و اگر بخواهند در ضیافت خدا وارد بشوند، به اندازه وُسع خودشان باید از دنیا اعراض کنند و قلبشان را از دنیا برگردانند.(صحیفه امام، ج 17، صص 490 - 491) (اگر) بخواهید دعوت خدا را به ضیافت اجابت کنید و وارد بشوید در ضیافت الله، بدون این‌که قلبهای خودتان را از این دنیا منسلخ کنید، امکان ندارد.(صحیفه امام، ج 17، ص 493)

*   آداب ظاهری روزه برای مبتدیها

معنای روزه فقط خودداری و امساک از خوردن و آشامیدن نمی‌باشد. از معاصی هم باید خودداری کرد. این از آداب اولیه روزه می‌باشد که برای مبتدیها است. آداب روزه برای مردان الهی که می‌خواهند به معدن عظمت برسند، غیر از این می‌باشد. شما اقلا به آداب اولیه روزه عمل نمایید و همان‌طور که شکم را از خوردن و آشامیدن نگه می‌دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی بازدارید. در غیر این‌صورت اگر روزه شما صحیح شرعی باشد، مقبول الهی نبوده، بالا نمی‌رود. اقلا به این آداب ظاهری صوم پایبند باشید.(جهاد اکبر، صص 38 - 41)

*   عهد ببندید و تصمیم بگیرید

شما تصمیم بگیرید لااقل در این یک ماه از خود مراقبت به‌عمل آورید، از گفتار و کرداری که خداوند تبارک و تعالی راضی نیست، اجتناب ورزید. از هم‌اکنون در همین مجلس با خدای خود عهد ببندید که در ماه مبارک رمضان از غیبت، تهمت و بدگویی نسبت به دیگران خودداری کنید. زبان، چشم، دست، گوش و سایر اعضا و جوارح را تحت اراده خود درآورید. اعمال و اقوال خود را مراقبت نمایید، شاید همین عمل شایسته موجب گردد که خداوند تبارک و تعالی به شما توجه فرموده، توفیق عنایت کند و پس از سپری‌شدن شهر صیام که شیاطین از زنجیر رها می‌گردند، شما اصلاح شده باشید و دیگر فریب شیطان را نخورید و مهذب گردید.

باز تکرار می‌کنم تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان، مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضا و جوارح خود باشید و دائماً متوجه باشید این عملی که می‌خواهید انجام دهید، این سخنی که می‌خواهید بر زبان آورید، این مطلبی که دارید استماع می‌کنید، از نظر شرع چه حکمی دارد؟ این آداب اولی و ظاهری صوم است، اقلا به این آداب ظاهری صوم پایبند باشید.(جهاد اکبر، صص 38 - 41)

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر ضمن تسلیت مجدد سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی با اشاره به  جایگاه  ولایت  فقیه در اندیشه سیاسی امام راحل  بیان داشت: امام چگونه فردی بود و چرا موفق به فتح قلوب مستضعفین جهان شد و در نقطه مقابل، خشم ظالمان و ستمگران عالم را برانگیخت. چه چیزی حضرت امام(ره) را از سایر علما، فقها و مراجع متمایز می‌سازد؟ شخصیت اصلی امام که وجه تمایز ایشان با دیگران است، در کدام خصوصیت و ویژگی ایشان است؟

وی افزود:  اندیشه جهادی امام راحل

ماهیت جهاد و جهاد فی سبیل‌الله، مبارزه در راه خداست. آری حضرت امام(ره)، یک مبارز به تمام معناست و آن عزیز سفر کرده را نمی‌توان خارج از سنگر مبارزه حتی تصور کرد. حضرت امام(ره) بر اساس آیه شریفه قرآن که می‌فرماید: «و جاهدوا فی الله حق جهاده»، حق جهاد را ادا کرد. بر همین اساس رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درباره شخصیت جهادی امام(ره) می‌فرمایند: «همچنان که درباره اولیای دین گفته می‌شود، این مرد بزرگ هم مصداق «جاهدوا فی الله حق جهاده» است

خطیب جمعه توپ آغاج گفت: حضرت امام(ره) در دو عرصه جهاد نمود، عرصه جهاد با نفس که همان جهاد اکبر است و عرصه جهاد بیرونی با دشمنان اسلام و دشمنان بشریت که همانا جهاد اصغر است. موفقیت حضرت امام در مبارزه با طاغوت ایران و فرو ریختن یک رژیم 2500 ساله برخوردار از تمامی ابزارهای قدرت و سرکوب، ریشه در موفقیت ایشان در عرصه جهاد با شیطان درونی و نفس اماره دارد. درباره این واقعیت شخصیتی حضرت امام، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «جهاد این مرد بزرگ صرفاً جهاد سیاسی و اجتماعی یا جهاد فکری نبود، بلکه همراه با همه این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس، پایبندی به ارتباط مستمر و دائم با خدای متعال هم بود

حکیمی فرخاطرنشان کرد: با گذشت زمان و پیچیده‌تر شدن توطئه‌ها، بایستی همه ملت، از مسؤولین و اهل علم تا مردم عادی، هوشیاری و دقت خود را بالابرده و از معرفی نادرست مبانی انقلاب و اندیشه امام خمینی(ره) جلوگیری کنند؛ چراکه هر نوع ضربه به این انقلاب اسلامی به‌عنوان طلایه‌دار مبارزه با کفر و نفاق در سراسر عالم، همه حرکت‌ها و نهضت‌های اسلامی و ضد استکبار و ظلم را متضرر خواهد کرد. بر اساس هشدار مقام معظم رهبری در 14 خرداد سال 94، اگر ملت ایران اندیشه امام و مبانی انقلاب اسلامی را به فراموشی سپارد و یا آن‌ها را کنارگذارد، سیلی سنگینی خواهد خورد.

باید توجه داشت که تحریفات در مبانی یک مکتب و تفکر، اغلب با عناوین مقبول و معقول و از سوی افراد و گروه‌ها و جریانات نزدیک و منتسب به آن مکتب و تفکر آغاز می‌شود و مقابله با آن‌را دشوارتر می‌کند. شهید آوینی در سخنی، این مبارزه را این‌گونه بیان کرده است که: «خلاف آنچه بسیاری می‌پندارند، آخرین مقاتله ما، به‌مثابه سپاه عدالت، نه با دموکراسی غرب که با اسلام آمریکایی است؛ که اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیرپاتر است». با این‌حال فهم دقیق مبانی اسلامی و انقلابی و اندیشه ناب حضرت روح‌الله مانع از آن خواهد شد که دشمنان بتوانند با هر روش و عنوانی از تحریف این معارف بهره‌ای ببرند و آن‌را به‌ سرانجام دلخواهشان برسانند.

امام جمعه توپ آغاج ضمن تبریک انتصاب حضرت آیت الله امام خامنه ای به رهبری امت اسلامی اظهارداشت: حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی): «شور انقلابی مثل یک شعله‌ای است که بلند می‌شود، ممکن است این شعله فرو بنشیند؛ اما آن هیزمهای محکمی که با این شعله توانسته است آتش بگیرد و خود را به سمت مشتعل شدن و برافروخته شدن و گداخته شدن پیش ببرد، تأثیرشان از آن شعله بیشتر است

نظام سلطه و استکبار جهانی پس از سال‌ها توطئه و به‌کاربردن انواع حربه‌ها علیه نظام مقدس اسلامی نه تنها نتوانسته به اهداف شوم خود برسد بلکه انقلاب اسلامی به‌دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بسیاربالای خود، کلیه تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است به‌طوری‌که مقامات کشورهای متخاصم اظهار می‌کنند، روزبه‌روز بر قدرت و اقتدار ایران در عرصه‌های مختلف در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی افزوده می‌شود. اما دشمن قسم‌خورده دست از توطئه برنداشته و سعی می‌کند به‌وسیله نفوذ در بدنه نیروهای انقلاب به‌لحاظ فکری، اندیشه‌ای و باوری، مردم و به‌ویژه مسؤولان را در مسیری قرار دهد که دیگر روحیه انقلابی نداشته، در رفتار و موضع‌گیری براساس خواست دشمن عمل کنند. با عنایت به سالگرد رحلت معمار کبیر انقلاب لازم است مروری مجدد بر مبانی، اصول و اندیشه‌های حضرت امام داشته باشیم. از سویی دیگر در ماه‌های اخیر و در دیدارهایی که رهبر معظم انقلاب با مردم و مسؤولان نظام داشته‌اند، معظم‌له تأکید ویژه‌ای بر لزوم صیانت از شور انقلابی، حفظ روحیه انقلابی، انقلابی عمل کردن و انقلابی‌گری داشته‌اند

وی با اشاره به  الگوی رفتاری و مکتب امام‌ بیان داشت: الگوی امام خمینی(ره) و عملکرد و رهنمودهای ایشان با توجه به اخلاصی که داشت، همواره برای ما درس و عبرت است. به‌خصوص در شرایط کنونی که برخی از همراهان امام خمینی به آرمان‌های ایشان پشت کرده و راه ذلت و سازش و وابستگی را در پیش گرفته‌اند. مکتب سیاسی امام خمینی مبتنی بر اصولی است که امام خمینی در طول دوران مبارزاتی خویش از نخستین اثر خویش در سال 1323 در کتاب کشف الاسرار تا آخرین مکاتبات خویش در سال 1368 آن‌ها را ارائه نموده است. از منظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مکتب امام یک بسته کاملی است که از اسلام گرفته شده است و همه مؤلفه‌ها را در کنار هم دارد و غفلت از برخی از ابعاد و عدم توجه به همه ابعاد آن، انحراف به‌وجود خواهد آورد.

حجت الاسلام حکیمی فر با برشمردن شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی زیستن‌ تصریح  کرد: شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی زیستن را می‌توان در مورد زیر بیان نمود، اگرچه موارد دیگری نیز می توان به آن اضافه کرد:

1. التزام به اسلام نابانقلابی بودن متصل به اسلام است و یک انسان انقلابی باید به مکتب اسلام، پیامبر(ص) و مکتب امام، اعتقاد عملی و واقعی داشته باشد. بر این اساس می‌توان گفت یک انقلابی، یک مسلمان واقعی است.

2. مرزبندی پررنگ در برابر دشمنیک انقلابی واقعی، استکبارستیز، سلطه‌ستیز و در یک کلمه آمریکاستیز است.

3. بصیرت دینی و سیاسی: یک انقلابی لزوماً باید بصیرت دینی و سیاسی داشته باشد و از آگاهی‌های غفلت‌زدا و معرفت نافذ برخوردار باشد. انسان انقلابی، قدرت تحلیل درست حوادث و رخدادها را دارد و دشمن‌شناس است و می‌تواند معادله دوستی و دشمنی را تفکیک کند.

4. تقوای فردی و جمعی: یک فرد انقلابی، حدود الهی را رعایت می‌کند و از فساد، اعم از اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و... پرهیز می‌کند. هم‌چنین تقوای جمعی دارد و در حوزه‌های امر به معروف و نهی از منکر و مرجح دانستن مصالح اجتماعی به مصالح فردی و پرهیز از دشمن، به‌صورت فعالانه عمل می‌کند.

5. پایبندی به مکتب امام و شناخت درست اصول و شاخص‌های مکتبیک انقلابی در انقلاب اسلامی نمی‌تواند انقلابی باشد اما به اصول و مبانی مکتب امام پایبند نباشد.

6. ولایتمداری و تبعیت خردمندانه از ولی فقیه: طبق این اصل، همواره باید برای تحقق منویات ولی فقیه به‌عنوان نایب امام عصر(عج)، تلاش و مجاهدت کرد.

7. پاسداری مؤمنانه و غیورانه از اصل ولایت فقیه: این اصل، بزرگ‌ترین یادگار امام(ره) است و یک انقلابی باید خود را همواره پاسدار و حافظ این یادگار بزرگ امام بداند و با ایمان و غیرت در حفاظت و حراست از اصل ولایت فقیه بکوشد، زیرا امام فرمودند اگر چنین کنید، مملکت شما آسیبی نخواهد دید.

8. مردم‌گرایی و اعتقاد واقعی به نظر و رای مردمباید به جمهوریت و اسلامیت نظام اعتقاد داشت و جمهوری اسلامی را یک حقیقت واحد دانست. نباید این دو اصل را از یکدیگر تفکیک کرد و این همان مردم‌سالاری دینی است که مقام معظم رهبری نیز از آن یاد کرده‌اند.

9. عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و فساد: یک انقلابی باید عدالتخواه و ظلم‌ستیز باشد و با انواع و اقسام فساد مبارزه کند.

10. دفاع از محرومان و مستضعفان در تمامی نقاط عالم: یک انقلابی باید مدافع مستضعفان و محرومان چه در داخل کشور و چه در سایر نقاط جهان باشد. امروز مردم سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین زیر بار ظلم هستند و یک انقلابی نمی‌تواند نسبت به این ظلم بی‌تفاوت باشد. انقلابی باید طرفدار و دادرس مستضعفان باشد و برای کمک به مظلومان تلاش و مجاهدت کند.

اصول مکتب سیاسی امام خمینی را می‌توان با مراجعه به آثار مکتوب و شفاهی ایشان تدوین نمود. مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) به‌عنوان تداوم‌بخش نهضت امام(ره) روشن‌کننده ابعاد اصلی و اساسی مکتب امام(ره) بارها به تبیین و مشخص نمودن این ابعاد پرداخته است.

حجت الاسلام حکیمی فر با بیان اینکه شیوه‌های رفتاری امام(ره) در نوع خود بی نظیر بود خاطرنشان کرد:- دشمن‌شناسی و قاطعیت امام‌،امام خمینی روحیه‌ای بسیجی و دشمن‌ستیز داشت. او هرگز به مذاکره با شاه و دشمنان اسلام اعتقاد نداشت و اگر ‌چنین اعتقادی داشت، هرگز پیروز نمی‌شد و عزت خود را هم از دست می‌داد. خود می‌فرمود: خمینی را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد. آن‌روزی که آمریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت، آن روز که کارتر و ریگان (رؤسای جمهور آمریکا) از ما تعریف کنند، معلوم می‌شود که در ما اشکالی پیدا شده است. ستیز آشتی‌ناپذیر امام با آمریکا نیز ریشه در رویکرد وی نسبت به جهان هستی و انسان دارد. وقتی‌که امام از آمریکا به‌عنوان شیطان بزرگ یاد می‌کند، این نامگذاری یادآوری دو نکته ظریف است: 1. عنوان شیطان سرچشمه تمام ناپاکی‌ها و رذیلت‌ها در جهان هستی است ،2. شیطان دشمن آشتی‌ناپذیر خدا و انسان است و مقابله شیطان با انسان تا روز قیامت ادامه دارد. در حقیقت حضرت امام با این نامگذاری بر وجه آشتی‌ناپذیری خود با آمریکا تأکید می‌کند و آن‌را سازش‌ناپذیری بین اسلام و کفر می‌داند.

پشتیبان و حامی مقاومت و نهضت‌های آزادیبخش‌،استراتژی صدور انقلاب‌،خودکفایی و خوداتکایی در تحریم و محاصره‌/تزریق روح اعتماد به نفس و خوداتکائی‌،

**15 خرداد 42 مبدأ انقلاب اسلامی‌

پانزده خرداد 42 مبدأ انقلاب اسلامی مردم ایران بود. شاه دو روز بعد از نهضت 15 خرداد، قیام مردم را بلوا و اقدامی وحشیانه و نتیجه اتحاد ارتجاع سرخ و سیاه نامید و سعی کرد تا آن‌را به خارج از مرزها و کسانی همچون جمال عبدالناصر نسبت دهد. سستی ادعاهای شاه بر هیچ‌کس پوشیده نبود.

نتایج و پیامدهای قیام‌

نتایج و پیامدهای قیام را می‌توان به اختصار این‌گونه برشمرد:

1. افزایش رشد سیاسی روحانیت و حوزه‌های علمیه و ورود آن‌ها به عرصه سیاست؛

2. الگو قرار گرفتن مذهب برای مبارزه و رویکرد بیشتر نیروهای مبارز به مذهب؛

3. رشد و آگاهی توده‌های مردم و تکامل مبارزات آنان؛

4. افشای چهره ‌منافقانه وریاکارانه شاه و روشن شدن ماهیت رژیم وی برای مردم؛

5. بی‌اعتبار شدن شرق و غرب، به‌دلیل موضع‌گیری‌های منفی آمریکا و شوروی در مقابل قیام مذکور؛

6. تثبیت مرجعیت و رهبری امام خمینی با تأیید مراجع و علما و حمایت و پشتیبانی مردم؛

7. روشن شدن ماهیت گروه‌های سیاسی وابسته به لیبرال و محو شدن جاذبه گروههای سیاسی غیرمذهبی؛

8. توسل به شیوه مبارزه قهرآمیز، توسط برخی گروه‌های مبارز؛

9. احساس ضرورت ایجاد تشکل برای ادامه مبارزه با رژیم؛

10. تبیین نظریه «ولایت فقیه» به‌عنوان نظام حکومتی جایگزین رژیم شاه توسط امام خمینی.

حکیمی فردر ادامه با بیان اینکه دولت نقشه راه اقتصاد مقاومتی را مشخص کند تا هر کس تکلیف خود را بداند ادامه داد:  در تمام برنامه‌های اقتصادی که در کشور اجرا شده نقاط مثبت فراوانی وجود دارد و جمع این هزینه فایده با درایت رهبر معظم انقلاب منجر به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای تدوین مُدلی به‌نام اقتصاد مقاومتی شد. اقتصاد مقاومتی نقشه راه و نتیجه 37 سال هزینه فایده در اقتصاد کشور است. مثلاً نباید یک مُدل از بانک جهانی برای اقتصاد که در کشورهای ژاپن، سریلانکا و... مطالعه و اجرا شده بیاید و نقشه راه اقتصاد کشور شود چراکه دو بُعد اسلامیت و ایرانیت در آن ملاحظه نشده است و باید این برنامه بر اساس شاخص‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شود. مدل‌های خودکفایی اقتصادی متعددی داریم اما آنچه در اقتصاد مقاومتی به آن تأکید شده این است که نمی‌گوید درهای کشور باز شود و در اقتصاد جهانی هضم شویم و در عین حال نیز نمی‌گوید درها را ببندید و یک کشور جدا از بقیه دنیا هستیم. باید محصولی که در داخل تولید می‌شود در بازارهای جهانی به‌لحاظ قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش قدرت رقابت را داشته باشد. کمیته ویژه‌ای بین دولت، مجلس، قوه قضائیه و فعالان اقتصادی تشکیل شود تا ناظر اجرای اقتصاد مقاومتی باشد، دوم این‌که شورای عالی امنیت ملی هندسه و خطوط قرمز برای اجرای اقتصاد مقاومتی را تدوین کند که همه ملزم به اجرای آن باشند مانند همان کاری که آمریکایی‌ها برای روابط خارجی خود کرده‌اند.

امام جمعه توپ آغاج در بخش دیگر سخنان  خود با اشاره به آغاز به کار مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری دو اولویت مهم را برای مجلس دهم فوری دانستند: 1- اقتصاد مقاومتی؛ 2- تعمیق فرهنگ اسلامی.‌

حجت الاسلام  حکیمی فربیان داشت : اقتصاد مقاومتی‌،قتصاد مقاومتی به ما می‌گوید که باید از منابع داخلی حداکثر استفاده را بکنیم تا به پیشرفت برسیم. ضمن این‌که اقتصاد مقاومتی برای همه‌ی اقشار جامعه، چه نهادهای حاکمیتی مانند دولت، مجلس، قوه‌ی قضاییه و نیروهای مسلح و چه برای عموم مردم و نهادهای غیردولتی، نقش مشخصی را تعریف کرده است که البته در این میان، سهم و اثر دولت از سایر نهادها و بخش‌ها بیشتر است. دولت، هم در حوزه برنامه‌ریزی و هم در عملکرد اجرایی این برنامه‌ها، نقش بسیار مهم و جدی دارد. شاید دولت به‌معنای قوه‌ی مجریه، مهم‌ترین نهاد مؤثر در اقتصاد مقاومتی باشد.

 از یک منظر، قوانین ما در کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته قوانین درستی هستند که در اجرا مشکل دارند و اجرای این قوانین به‌درستی انجام نمی‌شود. دسته‌ی بعدی قوانین نادرستی هستند که در قوانین ما وجود دارند، اما نیازمند اصلاح هستند. مجلس در قبال هر دو این قوانین، وظیفه دارد؛ یعنی موظف است بر اجرای قوانین درست نظارت کند و قوانین نادرست را نیز اصلاح نماید. برای مثال، افزایش صادرات غیرنفتی باید به‌عنوان یکی از برنامه‌های اقتصادی ما، که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز وجود دارد، مورد توجه بیشتری قرار گیرد. به نظر می‌رسد با توجه به منطق اقتصادی برخی از کالاها، بهتر است مجلس، دولت را مکلف به اعطای مشوق‌های صادراتی کند و با پشتیبانی‌هایی از این قبیل، باعث افزایش صادرات این کالاها شود. البته باید اذعان داشت که حمایت از صادرات باید به‌صورت موردی، کارشناسی‌شده و با سنجش منطق اقتصادی صورت گیرد. فرهنگ وروحیه‌ی جهادی‌

به ضرس‌قاطع می‌توان گفت بدون فرهنگ و روحیه‌ی جهادی، اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد. این یک قاعده‌ی بسیار محکم و قطعی است. چنان‌که می‌دانیم، اقتصاد مقاومتی دو رکن دارد که یک رکن آن تقویت تولید ملی و رکن دوم آن، تقویت فرهنگ جهادی است لذا رویکرد جهادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، یک رکن و پایه محسوب می‌شود و اگر جای آن در بخش‌های مختلف اقتصاد خالی باشد، اقتصاد مقاومتی نیز هرگز محقق نخواهد شد.

وظیفه مردم در قبال نمایندگان مجلس‌

باید اینطور گفت که ما به‌عنوان شهروندان ایران باید یاد بگیریم مطالبات خود از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را طرح و از آن مهم‌تر پیگیری کنیم. پرسشگری امری دائمی است که در رابطه میان ملت و دولت باید نهادینه شود. مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماد تنفیذ اختیار به نخبگان جامعه، باید همواره مورد توجه و مراقبت ویژه‌ای باشد. از این‌رو وظیفه مردم در قبال رای خود به نمایندگان مجلس، با پایان انتخابات به پایان نمی‌رسد. نمایندگان مجلس منتخبان مردمی هستند که برای زندگی بهتر خود و دیگران از سوی آن‌ها انتخاب شده‌اند و به‌همین‌دلیل این انتخاب باید مراقبت شود تا در میان تحولات مختلف، اصالت خود را حفظ کند.

در کشورهای توسعه‌یافته دنیا، پرسشگری از منتخبین ملت، خواه در کسوت ریاست جمهور یا نمایندگان مجلس جزئی از فرهنگ عمومی مردم به‌شمار می‌رود. در این کشورها، افرادی که به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکنند، محکوم به ‌ترک صحنه سیاسی کشورشان هستند و تا زمانی که اعتماد از دست رفته مردم به آن‌ها بازنگردد، توفیقی در فعالیت‌ها و هماوردهای سیاسی ندارند.

تصور کنید اکثر مردم کشور، مشروح مذاکرات نمایندگان مجلس را دنبال کنند و در کوچه و خیابان راجع به آن با یکدیگر صحبت کنند. در این‌صورت نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند بیشترین و بهترین مواضع را در قبال شرایط اتخاذ و برای حفظ منافع ملی تلاش کنند. پرسشگری مردم از نمایندگان مجلس، بیانگر پختگی سیاسی و می‌تواند یکی از نشانه‌های توسعه سیاسی کشورها باشد. براساس سوگندی که نمایندگان مجلس هنگام ورود به این عرصه یاد کرده‌اند، آن‌ها باید تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق ملت اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و. . . به‌کار گیرند که این مسأله نیازمند مراقبت و پیگیری از سوی مردم است.

نظارت مردمی بر عملکرد دولتمردان، عرصه سیاسی کشور را تبدیل به یک رقابت می‌کند؛ رقابت بر سر جلب اعتماد مردم. این رقابت اگرچه در سطح سیاست‌مداران در جریان است، اما دستاوردهای آن برای عموم جامعه خواهد بود به‌طوری‌که فضای سیاسی کشور از شرایط «کدخدا محوری» خارج شده و در نهایت عملکرد افراد مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۴
ابراهیم آدمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی